- Project Runeberg -  Det muntliga föredragets konst /
93

(1890) Author: Oscar Svahn
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Röstens utbildning och vård - Näsandningen och dess förnämsta betydelse - Andhemtningens stora hemlighet med hänsyn till det muntliga föredragets konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

menskligheten ett ovanskligt testamente, så skulle han vilja uttrycka
det i orden: »Håll din mun sluten!»

*


Andhemtningens stora hemlighet med hänsyn till det
muntliga föredragets konst.


Ur den föregående undersökningen i fråga om
andningsverksamheten framgå nu följande hufvudsatser:

Andningsformen bör vara bål- eller mellangärdsandning,
emedan denna andningsform bäst befordrar icke blott det
muntliga föredragets konst utan äfven andningens
lifsändamål, samt

andningen bör, så vidt möjligt är, ske genom
näsöppningen, emedan näsan är menniskans naturliga respirator.

I röstkonstnärens förmåga att under sitt föredrag, så
vidt möjligt är, förbinda de fordringar, som innehållas i
dessa båda satser, ligger andhemtningens stora hemlighet ur
konstnärlig synpunkt.

Fasthåller man därjämte den estetiska fordran, att
andhemtningen skall vara omärklig eller ej gifva upphof
vare sig till störande afbrott i föredraget eller någon störande
ändring i ansiktsmusklernas läge, så är det tydligt, att
näsandningen äfven ur denna synpunkt skulle bäst befrämja
konstens fordringar. Röstkonstnären, som andades genom
näsöppningen, skulle nämligen icke behöfva för andningens
skull vare sig öppna sin mun under pausen eller under
föredragets lopp ändra den munställning eller det
ansiktsuttryck, som återspeglade hans inre tillstånd, hvilken
omständighet särskildt för skådespelaren innebure en oskattbar
fördel.

Vid närmare iakttagande visar sig dessutom, att ett
naturligt förhållande förefinnes å ena sidan mellan
bålandningen och inandningen genom näsöppningen, å den andra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:33:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/muntliga/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free