Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
nesbörd om ett med
konstförstånd lett, ärligt och
ihärdigt artistiskt arbete.»
=1=
Det dröjde länge,
alltför länge innan Richard
YVagn e r s musikdramer,
som i de flesta
kulturländer redan banat nya
vägar för de
reformsträvanden som hela
operalitteraturen så väl behövde,
kunde hos oss utöva sitt
välgörande inflytande. Och
ändå hade Operans
artistpersonal utökats med ett
par solister som voro
särdeles lämpliga just för
Wagnerpartier.
Åke Wallgren var kanske inte urtypen för en
spansk tjurfäktare från Granada men var däremot,
med sin ståtliga och välljudande stämma och sitt
majestätiska utseende, idealet för Wotan; och en
lämpligare representant för Mime än Henning
Malm torde man få svårt att uppleta.
»Valkyrian» hade givits 1895. Efter denna
kraftansträngning måste man ju pusta ut några år innan
man fick tillräcklig energi att fortsätta.
»Rhengul-det» kom först 1901, »Siegfried» 1905, »Ragnarök»
och därmed hela Nibelungscykeln, f. f. g. i ett
sammanhang, 1907.
Det väckte hos en stor del av publiken förundran
Åke Wallgren som Wotan.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>