- Project Runeberg -  Wilhelm Marstrand 1810-1873 /
340

(1905) [MARC] Author: Karl Madsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

340
borg med Chodowieckis Kobberstik i Rasedows Elementarwerk udbredte over
Skødet. Det er niaaske især Julies Bevægelse, der gør Kompositionen saa over-
ordentlig frisk og livfuld, og borttager etbver Smag af, at den er en Anordning
for fem Portrætfigurer. Men den udmærkede Komposition er ogsaa udmærket
malt. I en varm brunlig (Irundtone er alle Farverne fortrinligt afstemte, det
røde Gulvtæppe, Pouls lysblaa Bukser og niørkeblaa Stroin[)er, Tamburinens
mat lysrøde Inderside. Forgrundsfigurens blaa Kjole og bvide Forklæde er
Billedets stærkeste Farver. I Strid med den bistoriske Sandbed men til For-
del for Kompositionens Linjer, har Marstrand ændret og forenklet Trappe-
gelænderet, der bar hans Monogram. Nogle Aar efter at Billedet var malt, fore-
tog Marstrand forskellige Ændringer og Rettelser. Portrætet paa Væggen over
Skitsen af den barmbjertige Samaritan er aabenbart det forst 1806 malte Bryst-
billede af Skovgaard.
Marstrand bar baade i sine yngre og a»ldre Aar malt adskillige Brystbilleder
af sine Kunstnervenner, men faa af dem kan med Rette kaldes fremragende. I
det bele taget belyser Brystbillederne som Regel stærkere Marstrands Mangler
som Portrætmaler end bans Fortrin. Knæbilledets Format tillod ham at gøre
mere ud af Kompositionen og Situationen; det til Udstillingskomiteen i Juni
1868 malte Kna^billede af Arkitekten Chr. Hansen, der sidder ved sit Arbejds-
bord med en Grundplan i Haanden, borer til de bedste af Marstrands Kunst-
nerportræter. Der er nogle afgjort uheldige Knæ-billeder fra Marstrands senere
Aar, men der er dog ogsaa — foruden de allerede nævnte — ikke faa, der trods
formelle Svagheder viser en i dansk Portrætkunst højst ualmindelig Aandfuld-
hed i Opfattelsen, Storladenhed og Stilfuldhed i Virkningen. F. Eks. det 1861
malte Portræt af en nydelig ung Pige, — daværende F"røken Bolette Puggaard,
— som i en lysrød Kjole og et sort Kniplingssjal staar med korslagte Arme ved
et grønt Gardin. Men især det i Sommeren 1867 malte store Billede af Højeste-
retsadvokat (i. Brock. — Iført den graaviolette Advokatkappe over sin sorte
Dragt og bvide Vest staar han ved Højesterets Skranke med det grønne Klæde;
den ene Haand har han sat i Siden, den anden holder Akterne i den Sag, han
ivrigt og veltalende plæderer. I den grønligtgraa Baggrund ses en af Højeste-
retssalens Pilastre. Portrætet er livfuldt, pompøst, virkelig storstilet. Hovedets
Udtryk er ogsaa levende. Men hvor kedsommeligt er ikke dette Hoved malt 1
Samme Dobbelthed, samme selsomme Blanding og Fordeling af noget, der
maa erkendes for ualmindelig ypperligt, og noget, der næsten kan kaldes ual-
mindeligt ringe, viser det Portræt, Marstrand i Foraaret 1868 malte af N. L.
Høyen, hvem Venner vilde overrække det paa hans 70-aarige Fødselsdag. Op-
rindeligt sj^nes Marstrand at have tænkt paa at fremstille Hoyen, som han sad
hjemme ved sit Studerebord i Eftertanke over en Beretning hos en gammel
Forfatter. Men Marstrand har for Billedet med Rette valgt at fremstille Høyen
som Taler, og ban har haft den lykkelige Tanke at fremstille ham i Færd med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:28:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/marstrandw/0354.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free