- Project Runeberg -  Wilhelm Marstrand 1810-1873 /
102

(1905) [MARC] Author: Karl Madsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

102
Hojde« (Jul. Lange: Udvalgte Skrifter 1, S. 181). Men vi ser ogsaa — i to
Malerier og mange Tegninger - Per Degn i sin Afmagt og Elendighed. Der
kommer let for enhver Per Degn et kriti.sk Øjeblik, hvor han bliver Svar .skyl-
dig. Det er ikke Degnen muligt at gendrive Erasmus’ Paastand, at han i Virke-
ligheden er en Hane. Han støtter — i Billedet i Museet i Aarhus — begge
Hænder mod sine Knæ, medens hver menneskelig Tanke viger bort fra hans
Hjerne, og Hovedet, ja hele Skikkelsen synes i Færd med at gennemgaa en
af den Art Forvandlinger, Ovid var Mester i at beskrive. Eller han trykker sig
— som i den til Folkeudgaven af Holbergs Komedier gengivne Tegning, —
op mod Ovnen, og stirrer frem for sig med et ulykkeligt, forvildet Blik, der
viser hans arme Sjæl i den græsseligste Vaande. Eller han overgiver sig helt
til Sorgen, — som i Kobbersliksamlingens Børpenstegning, og tørrer, stedse
støttet mod Ovnen, med højre Haand de salte Taarer af sin Kind, medens kun
det venstre Øje plirer ængsteligt mod det haardhjertede Uhyre, der har bragt
ham i denne Tilstand. I alle disse Skildringer naar Fremstillingen fuldt i
Højde med sin egentlige Genstand, en af Holbergs mesterligste Figurer, »paa
en Gang grundkomisk, ublandet virkelig og velsignet dansk«, som Lange siger,
og derfor »i den komiske Bangforordning i samme høje Klasse som FalstalT.«
Men Kontraparten, Erasmus, er i de nævnte Scener ikke andet og mere end en
kaad Laps. Hele den anmassende Arrogance, der pebrede de tidligere Frem-
stillinger af Erasmus og gjorde Figuren saa indholdsrig og karakterfuld, er
dunstet bort. Marstrand var jo bleven en ældre Mand, en af Nationens fornem-
ste og mest alment ærede. Han havde maaske ikke længere saa god Lejlighed
til at iagttage Erasmus og hans Væsen. —
Et Modstykke til Gentagelsen af Erasmus Montanus fik den kgl. Maleri-
samling i det 1844—45 malte Billede, som i Høyens Katalog over Samlingen
beskrives saaledes : >En kjøbenhavnsk Barselstue efter Holbergs Skildring i ’2den
og 3 die Aet af hans Comedie. Den stakkels Barselkone udmattes ved Ølle-
gaard Sværdfegers og Dorthe Knapmagers høirøstede Gjentagelse af Else Da-
vidskolemesters Historie, medens Ane Kandestøbers faaer sig en Kop Kaffe, og
Else tager sig en I^ris. Gedske Klokkers sidder ensom og i sørgmodige Tanker,
medens der hviskes »meget Intet« af hendes Nabo, og Sladderen tager en værre
Betning bag ved hende. Henne ved Døren i Baggrunden neier Engelke Hatte-
magers ærbødigt for den fornemme Frue, som netop træder ind og som snart
vil vise sin Nedladenhed ved at tage Kagerne, der staaer paa Bordet, hjem
med sig.«
Marstrand har fantaseret frit over Komediens Tekst. Man kan gerne med
Jul. Lange sige, at Besultatet ikke alene afviger fra Komedien, »men ogsaa fra
den strænge Virkeligheds og Bimeligheds Former. Marstrands Barselstue er en
glimrende Komposition, men ligner ingen Ting, der er gaaet for sig i Verden.«
Alligevel har jo Marstrand ved at fremføre alle Visiterne paa én Gang genialt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:28:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/marstrandw/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free