- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
116

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og tidlig klassisisme paa Østlandet 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rokoko paa

E. G. Tunmarck: Fru M. Cappelen, f. Darjes.
(* Kammerherre Cappelen, Hollen.)

den paa alter* og prækestolopbygningen, som er mar*
morert av Joh. D. v. Dram. Hele taket med
gesims, frise og midtbillede samt orgelgalleriet og
dørstykkene over tverskibsportalene er malt av E.
G. Tunmarck. — — —

Paa Kongsberg har vel Tunmarck stiftet bekjendt*
skap med godseier Jørgen v. Cappelen til Fossesholm
ved Vestfossen paa Eker, som 1762 sammen med sin
frue skjænket kirken et pragtfuldt antependium og
messekiær.41 1763 malte han vægbillederne i den
store sal og sikkert ogsaa i en række andre værelser
paa Fossesholm. Cappelen hadde samme aar fuldendt
bygningen av det herskabelige gaardskompleks, som
endnu er bevart i udmerket stand likesom salsbil*
lederne. Disse er første gang beskrevet av den gamle
forfatter Mauritz Hansen, som paa grundlag av dem
og de virkelighetstræk de fremstiller har digtet en
fantasifuld og fornøielig novelle «Fru Birthe eller
Tapetfiguren paa Fossesholm» (1834). Forbindelsen
mellem Fossesholmbillederne og kirkebillederne be*
kræftes av Mauritz Hansen, som meddeler en tradition
om, at maleren «er den samme, der har sammen*
smurt Malerierne i Kongsberg Kirke».42

E. G. Tunmarck: Jørgen Cappelen.

(* Kammerherre Cappelen, Hollen.)

Tapetene er malt paa lærret og dækker storstuens
fire vægger fra gulv til tak, saaledes at nederdelen
av dem er malt som høie fotpaneler med storaaret
marmorering. Alle feltene fremstiller smaa figurscener
i store landskaper. Terrænlinjen løper nogenlunde
sammenhængende gjennem alle feltene omtrent over
midten, og den høie horisont fyldes av svære dusk*
lignende, blaagrønne trækroner, hvis stammer gror
op av forgrunden.

Hovedvæggens midtfelt viser Cappelen selv tilhest
ledsaget av en anden rytter ridende ut av staslig
barokportal, som er en idealisert gjengivelse av Fosses*
holms egen. Paa portalen signaturen «E. G. Tun*
marck 1763 Pinxit».

I feltene paa begge sider herav fremstilles hyrde*
scener av damer og herrer i rike rokokodragter. Den
ene foregaar ved en borg ved stranden, den anden
ved en klassisk ruin — «et Par skrækkelige Karrika*
turer af Gesznerske Hyrdescener» kalder Mauritz
Hansen dem. (Se bill. s. 8).

Paa næste væg har vi en fiskende herre og dame
i et landskap med kjør, — mellem vinduerne landskap
med store dekorative løvtrær og grantrær — og endelig

Østlandet.

r

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free