- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
93

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og klasssiisme i Bergen 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

93

med lyserødt belte og blaagraat draperi, Seieren har
lysrød dragt med mørkeblaat draperi. Totaltonen
som samler figur og landskap i begge billeder er
graaligblek, saa de helt gaar ind i den farveklang,
som sjøbillederne har anslaat. Men allikevel viser
en sammenligning mellem enkeltheter i behandlingen
av landskap og sjø og figurer, at allegorierne umulig
kan være gjort av samme haand som den der gjorde
sjøbillederne. Allegorierne er grovere malt, uten
egentlig forstaaelse av formen. De er formodentlig
utført av Müllers malersvend, den unge J. C. C.
Dahl som ofte skal ha deltat i hans dekorative
arbeider. Vi kommer tilbake til forholdet mellem
dem.63

Paa «Tanks Minde» ved Kalfaret — atter en av
landgaardene fra samme tidsrum — findes bevart i
temmelig medtat stand en række vægmalerier som
har beklædt væggene i et av værelserne. Det viser
norske landskaper med fjeld og skog, hus og figurer,
et sjøstykke med skib og et landskap med foss.
Nogen dypere naturfølelse viser disse billeder selv*
sagt ikke. Valget av et saa overordentlig sjeldent
motiv som norsk natur til gjenstand for norsk maler*
kunst forklares vel væsentlig ved uttalt ønske fra
bestilleren Hans Tank, som var en udpræget natur*
elsker av 18de aarh.s type.64 Men billederne viser

J. G. M ü 11 e r (?) ; Ove Gierlev Meyer. (* Bergens billedgalleri.)

samlet til dekorativ flate tiltrods for de sterkt mar*
kerte perspektiviske dybde*effekter som frembringes
ved skibenes ordning i retlinjede slagrækker seet i
forkortning. Alt er meget omhyggelig gjennemført
med myk, spids pensel. Sikkert er bølgespil og spei*
linger behersket, likesom alle enkeltheter som skibenes
seil og takkelage i graa, brunlige og rosa toner
er høist delikat og artistisk malt. Røde vimpler og flag
gir pittoreske indslag mot den graaliggrønne total*
tone som gaar nuancert igjen i sjø, himmel og skibs*
skrog.

I samme værelse findes et dørstykke av samme
haand som viser sjø og skyet himmel ved nat
med brændende baater. Høirøde og svovlgule flam*
mer staar effektfuldt mot mørk graablaat himmel.
Tre dørstykker fra et andet værelse viser halv*
runde felter, hvor frugter og vaser og blomster*
skaaler av græsk type er stillet mot sort bakgrund.
Endelig findes i samme rum som sjøstykkerne de
store felter paa begge sider av en dør utfyldt med
staaende allegoriske kvindefigurer — formodentlig
«Freden» og «Seieren» — i norske landskaper med
J-jeld og sjø. Freden bærer graahvit klassisk dragt

J. G. M ü 11 e r (?) : Helene O. Müiler. (* Hr. Vctor Muller, Bergen.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free