- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
105

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Om Christi Person - VI Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

105

dighed vende os fra den almindelige Betydning? 2)
fordi det døde Lig, men ikke Jesu Sjæl eller den be-
sjælede Jesus har hvilet i Graven, thi med Hensyn til
Sjælen var han i Paradiset,Luc. 23, V. 43. Men nu
siger David, at Jesu Sjæl har været i Helvede.
Bezas stinkende Indvending, at der ved Ordet
Nephesch (Sjæl) forstaaes Aadslet af den asdode
Jesus, vil vi ikke røre ved, men lade den, som fortjent,
blive i Graven, (fordj den ved efterfølgende Ord: »du
skal ikke lade din Hellige se Forraadnelsez« selv maa for-
raadne). Ja, siger du, vi kan ikke finde nogen bedre
Fortolkning end den, som Peter giver os i det nævnte
Sted af Apostlernes Gjerninger, med følgende Ord:
David har spaaet det forud og talt om Christi Op-
standelse, at hans Sjæl ikke skulde forlades i Helvede
og hans Kjød ikke se Forraadnelsen. Hentyde disse
Ord til Christi Opstandelse, saa maa jo Ordet Scheol "
ikke betyde Helvede, men Graven, af hvilken Christus
er opstanden.

Svar. ! For det første. Petrus anfører rig-
tignok det hele 10de Vers, dog saaledes, at han især
ved Davids sidste Ord: Du skal ikke lade din Hellige
se Forraadnelse, opnaar sin Hensigt, og det er vel ikke
noget Nyt. Men at man for det andet ikke skal tro,
at Apostelen har anført den første Del af Verset for-
gjæves, lader sig vi meget godt slutte fra Christi
Nedsart til Helvede til hans Opstandelse, og det paa
følgende Maade: 1) Den, som ikke kan forblive i Hel-
vede, men skal levende fremgaa af det, maa jo nødven-
digvis være opvakt fra de Døde. 2) Den, som ikke har
kunnet blive overmandet af den mægtigste Fiende, den
vil jo langt mindre bukke under for den mindre; Chri-
stus kunde nu ikke blive overmandet af den mægtigste
Fiende (Helvede), saa vil han heller ikke’ bukke under
for den mindre (Døden,«.

For det tredie beraabe vi os paa Apostelens
Ord, Cph 4, V. 9. 10: at Christus opfoer, hvad er
det, uden at han og først nedfoer til Jordens lavere
Egne? Den, som nedfoer, er den Samme, som og op-
foer langt over alle Himle, at han skulde fylde alle

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free