- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
66

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Om Naadevalget - VIII Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

66

lægge Mærke til, at der as de Ord: »Esau hadede jeg,«
ikke engang følger et absolut Had ijordiske Ting. thi
at hade betyder iden hellige Skrift ofte at »elske min re.«
Saasom naar Christus siger Lue· 14, V. 26: Hvo, som
ikke hader sin Fader, Moder o. s. v. saa bliver det hos
Math. 10, V. 27 forklaret med at »elske mindre-I thi
Gud vil ikke, at et Barn skal hade sine Forældre, men
at det skal elske dem mindre end ham.

For det tredie er det at mærke, at de Ord:
»Han forbarmer sig over hvem han vil og forhaerder
hvem han vil«, hverken beviser et absolut Naadevalg
eller Forkastelse; thihvorledes kan der sluttes: Gud for-
barmer silgl over hvem han vil; altsaa er hans Forbar-
melses Vi ie jo en absolut Villie? Det kan ikke sluttes.
Hvorledes hans Villie er beskaffen, har han jo selv
aabenbaret os, nemlig: For det første, at han efter
sin naadigeforudgaaende Villie forbarmer sig over Alle,
som Pau us selv derpaa siger Rom 11, V. 32: »Gud
haver indesluttet Alle under Ulydighed, for at han kunde
forbarme sig over Alle.« Men hvad nu den efterfølgende
Villie angaar, saa har han atter aabenbaret os, at dette
er hans Villie, at den, som tror paa Sønnen, skal have
det evi e Liv Joh. 6, V. 40. For det andet. Ja,
forsaavit er rigtignok Guds Forbarmelses Villie en
fri Villie, fordi Engen fortjener Guds Forbarmelse, og
Gud ikke er Mennesket noget skyldig, men derfor er dog
ikke hans Forbarmelse absolut, uden Grund, uden Hen-
syn. De Ord: »Jeg vil forbarme mig over den, hvilken
jeg sorbarmer mig over,« har Apostlen ta et udaf anden
Mosebog 33, V. 19, og de maa derfor live sorklarede
overensstemmende med et saadant Steds Sammenhæng,
men nu ser man paa dette Sted, at der ikke bliver
talt om et absolut Naadevalg, men om Guds Naade
enten mod Moses eller mod Jsraels Børn, hvem han
chcvde tilgivet Afguderiets Synd, efterat de havde gJort

od; hvilken Naade altsaa ikke var en absolut Naade,
men grundet paa Bod og Omvendelse. Saaledes kunne
ogsaa de Ord: »Han forhcerder hvem an vil«, aldeles
ikke bevise, at Gud erren af absolut illie skulde for-
hoerde Nogen; men ordi Forhærdelsen, forsaavidt den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0084.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free