- Project Runeberg -  Erik-Jansismen i Helsingland : Historisk och dogmatisk framställning jemte wederläggning af läran /
109

(1845) [MARC] Author: Per Niklas Lundqvist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

109

ska är renad i Jesu blod och rättfärdig inför Gud.
Kåre barn, säger han, låter ingenfbedraga eder. Den
som gör rätt cdet Gud i lagen befallt), han är
rättfärdig, såsom ock Christus rättfärdig år. Apostelu
Uppgifwer här såsom ett allmänt inträffande kännetecken
på de af Gud födde, att de öfwa rättfärdighet (hälla
Guds bud), htvilket innefattar det samma, hwartillPaul.
i Col. 3: 12-17 förmanar, hwilket allt är en
uppenbarelse af det sinnelag, hwarom samme Apostel kräfwer
att de trogna skola beflita sig, då han säger: hwar och
en ware få till finnes som ock Chriftus Jesus war,
och huru Hans sinne war beskriflver haniPhil.2: 6-8.
Pä detta yttre kännetecken skall nu hwars och ens inre
ställning igenkännas, huruwida han är född af Gudi, ren
gjord i Cyristi blod och blifwer i Hononn De, som äro
af djefwulen kännas deraf, att de göra synd; de, som
äro af Gudi, göra icke synd och kunna icke synda.
Här sätter nu Apostelen syndandet emot renandetiv. 3.
Detta sammanhang skole tvi noga märka, få blir faken
oss klar. Soln nu renandet, efter det heter: renar sig
är en fortfarande sammanhängande öfning, så måste ock
dess motsats-: syndandet, hwarom här är fråga, wara ett
fortfarande sammanhängande syndande,sädant det
vin-Iseligen kan wara hos de af Gud födde, i hwilka Hans
säd lblifwer (Ordet, hwarmed den Hel. Aude
fortfarande zwerkar). Dä Apostelen straxt derpåi v. 12 framställer
Cain såsom ett exempel af en, som gör synd, så är det
mer ä „klart, att Apost. här talar om ett syndande, som
Paula kallar att leftoa i synden: att låta synden wäl- ,
dig wara öfwer sig (herrska, regera såsom maktegande
herre): att tjenn synden: att efterfölja synden i
hennes luftar: att wandra efter köttet, således Utmärkande
det inre ogudliga tillstånd, det frän Gud wända sinnet,
10

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:01:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lperikjans/0113.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free