Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Denna ståndpunkt är icke synnerligen
originell, och kan svårligen rubriceras som
världsåskådning; den är tvärtom ytterst vanlig just hos
den stora massan av vår tids bildade, som sakna
världsåskådning. Herr Vannérus begår bland annat
det gamla vanliga, men hos en filosof dock något
överraskande misstaget att förblanda praktisk och
teoretisk idealism, medan handlande livspatos dock
är en sak, teoretisk världsåskådning en annan.
Men denna detalj är naturligtvis av
underordnad betydelse gent emot den oerhörda
kritiklöshet, varom artikeln i sin helhet bär vittne.
I Sverge har emellertid det feminina
tänkandet gripit omkring sig till den grad, att på det
intellektuella området numera allt är tillåtet, blott
man — för att använda Levertins terminologi —
»bevarar den moraliska elegansen». Det är sant,
om en fysiker skulle vilja förklara tyngdkraften
som en följd av det inflytande som golfströmmen
utövar på klimatet vid Norges västkust, eller om
en historiker skulle vilja härleda Gustaf Wasas
reformation ur Columbi upptäckt av Amerika,
så skulle publiken storskratta och kritiken
förklara författaren abnorm. Men när Oscar Levertin
på det filosofiska området kommer fram med
yttranden, som icke äro en hårsmån mindre
befängda än de nyss ponerade, när han vill utjämna
konflikten mellan tro och vetande genom en
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>