Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Det andliga skall andligt dömas och det estetiska
estetiskt. Jag har därför icke anlagt synpunkten moral eller
religion vid bedömandet av de Fem Raderna, utan endast
Estetik, begreppen om det sköna, smakfulla, spirituella,
känsliga. Men för att vara samvetsgrann vill jag anställa
ett kontroll-experiment och avtrycka de Fem Raderna
som prosa:
»Jag längtar hem sen åtta långa år. I själva sömnen
har jag längtan känt. Jag längtar hem. Jag längtar var jag
går — men ej till människor. Jag längtar marken, jag
längtar stenarna, där barn jag lekt.»
Detta är ju ett pigbrev, eller en temasvenska; innehåll
saknas, poetisk form saknas, och följaktligen är det bosch.
Vilka beundra detta bosch då? De, som hoppas bli
beundrade tillbaka (syndikatsidén), de, som äro så klena
i huvudet, att de låta inbilla sig vad som helst, och
slutligen de — som icke våga annat
Man kommer vid läsningen av ovanstående
lätt nog att minnas sagan om Kejsarens nya
kläder, och man kan förstå det smärtfyllda raseri,
som den Strindbergska attacken uppväckt i
motståndslägret. Tyvärr har Strindberg, med den
böjelse för visionär fördjupning och förstoring,
som är honom egen, på ett par punkter gått till
överdrifter vid bedömandet av sina motståndare,
och naturligtvis har man i det angripna lägret
skyndat sig att ta fasta på dessa överdrifter och
söka inbilla allmänheten, att dessa hetsiga
yttranden vore vad Strindberg hade att andraga i
sak. Rekorden i förvanskning härvidlag ha slagits
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>