- Project Runeberg -  Swedenborg : en studie öfver hans utveckling till mystiker och andeskådare /
319

(1915) [MARC] Author: Martin Lamm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XI. Den andliga världen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

319
rakt motsatt riktning. Hans framställning af »Herrens och
församlingens äktenskap» är oerhördt nykter och abstrakt,
och han förnekar uttryckligen, att det har någon direkt mot-
svarighet i de himmelska eller jordiska äktenskapen.
Det är därför med orätt man så ofta sätter Swedenborgs
lära om de andliga äktenskapen i samband med den trånad
efter den himmelska brudgummen, som alltid varit så vanlig
i kristen och särskildt katolsk mystik. Hans lära afsåg tvärt-
om att motverka denna förblandning mellan kärleken till
Gud och den erotiska trängtan, genom att ge den senare
ett mål i evighetens värld, höja den till längtan efter den
himmelska makan. Den äktenskapliga kärleken förblir däri-
genom äktenskaplig kärlek äfven i lifvet efter detta.
Men om också Swedenborg i sitt fasthållande af att också
den högsta kärleken är könslig och äktenskaplig står i en uppen-
bar motsats till Platos Eroslära, så utesluter detta naturligtvis
ingalunda, att — såsom senast Lagerborg antydt1 ■— hans
system röjer ett starkt platonskt inslag genom den univer-
sella roll han tilldelar kärleken. Den är grundkärleken (amor
fundamentalis) till all himmelsk, andlig och därför också all
naturlig kärlek. (D. A. C. 65.) Själf framsprungen ur en för-
bindelse mellan sant och godt, mellan vishet och kärlek, leder
den hos dem, som äga den, ej blott till en högre kärlek, utan
också till en högre vishet. (D. A. C. 188.) Den är därför
människolifvets klenod och den kristna religionens förråds-
kammare. (D. A. C. 457.) Den är också ursprunget till
skönheten. Ty det är icke kärleken ensam och icke vishe-
ten ensam, som skapar skönhet, utan båda i sin förening.
Skönheten är en synens njutning, och den har sitt upphof
från kärlekens och vishetens lek. Det är därför jungfrurna
i himlen tindra af ljus liksom diamanter, under det att hust-
rurna stråla af eld liksom rubiner. (D. A. C. 384.) Det är
tydligt, att hela denna erotiska metafysik och estetik i sista
hand går tillbaka på impulser från Plato, om också lärorna
fullkomligt omgestaltats af Swedenborg för hans speciella syfte.
Däremot har jag svårt att gå med på Lagerborgs påstå-
ende, att Swedenborgs äktenskapslära skulle rymma så myc-
ket »mytfantastik.» Möjligen skulle man i tanken, att de,
1 Den -platoniska kärleken, Sthlm 1915» s- I09-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:44:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lammswed/0363.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free