- Project Runeberg -  Swedenborg : en studie öfver hans utveckling till mystiker och andeskådare /
290

(1915) [MARC] Author: Martin Lamm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - X. Gud och världen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2go
ännu oförsonade sin strid inom deras lärobyggnads väldiga
grundmurar. Genom den nyplatonska läran om en enhet
öfver tänkandets sfär, om ett gudomligt ljus, som genomstrå-
lar allt, hoppas de finna alla motsatser lösta. Allt är i grun-
den ett: den splittrade mångfalden existerar endast för män-
niskoförståndet. Allt är andligt, besjäladt, gudomligt, i samma
mån som det genom Gud är lefvande; hela universum är
endast en symbol af en högre värld, där allt jordiskt har sin
himmelska motsvarighet. Denna tankegång finna de bekräf-
tad genom kabbalan, och den bestyrker dem båda i deras
uppfattning, att allt vetande egentligen endast har en källa,
den heliga skrift, att Pythagoras, Plato och Aristoteles på
fördolda vägar varit lärjungar till Moses. Det är därför de
båda genom allegorisk tolkning i bibeln återfinna sina huf-
vudteser, framför allt den att allt skapadt har människan till
norm, därför att den Evige har människogestalt, att univer-
sum i hela sin sammanfattning bildar den stora människan.
I denna uppfattning af människan som det centrala i uni-
versum mötas Pico och Swedenborg. Jag kan ej tydligare
belysa öfverensstämmelsen dem emellan än genom att citera
en berömd passage ur Picos Ora.tio de hominis dignitate,
som ständigt brukar anföras såsom exempel på renässansens
höga uppskattning af människan. »Alla öfriga väsen inom
naturen äro underkastade af oss föreskrifna lagar», säger ska-
paren till Adam. »Du allena är ej begränsad och skall efter
din fria vilja, åt hvilken jag själf har anförtrott dig, stifta
din egen lag... Vi hafva gjort dig ej himmelsk, ej jordisk,
ej dödlig, ej odödlig, för att du själf skulle efter din egen vilja
och till din egen ära vara din egen skapare och bildhuggare
och dana dig till den form du själf önskar. Du kan efter
din egen själs godtfinnande sänka dig till det djuriska eller
pånyttfödas till det högsta, det gudomliga . . . Djuren äga från
födelsen och föra med sig från moderlifvet allt, som de nå-
gonsin skola besitta. De högsta andarne hafva från början
eller åtminstone kort efter skapelsedagen blifvit hvad de seder-
mera i all evighet skola förblifva. I människan ensam har
skaparen nedlagt frön till allt, möjligheter till hvarje slags
lif.» (Opera a. uppl. s. 314 f.).
Jag behöfver knappast påpeka, hur fullkomligt denna upp-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:44:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lammswed/0334.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free