- Project Runeberg -  Swedenborg : en studie öfver hans utveckling till mystiker och andeskådare /
99

(1915) [MARC] Author: Martin Lamm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Korrespondensläran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

99
fram till korrespondensläran genom försök till allegorisk bibel-
tolkning. Att exakt särskilja hvad han kan ha fått genom
nyplatonismen direkt och genom kabbalistiken är så godt
som ogörligt, då ju Kabbala från början tagit starka intryck
från nyplatonismen och dessa ytterligare förstärkts hos re-
nässansens naturfilosofer, som ständigt uppmängde nyplato-
nismen med kabbalistiska element.
Jag nöjer mig därför med att påpeka, att Kabbala full-
komligt upptager idéläran i dess nyplatonska form. Innan
vår värld skapades, funnos redan alla dess väsen i Guds
tanke under sina verkliga former. Hela den lägre världen
är skapad i likhet med den högre. Allt, som existerar i
den högre världen, uppenbarar sig här för oss såsom i en
bild. Därför har allt, som ter sig för våra sinnen, en sym-
bolisk betydelse. Äfven de mest materiella former och fe-
nomen kunna lära oss hvad som sker antingen i Guds egen
tanke eller i den mänskliga intelligensen. 1 Från denna upp-
fattning kommer Kabbala fram till läran om ett himmelskt
alfabet och till fysiognomistiken, som ju också är ett bevis
pa denna intima förbindelse mellan yttre och inre, kropps-
ligt och andligt. Det är också med hänvisning till fysiogno-
mistiken, som Swedenborg i Arcana Coelestia (2988—2989)
söker att illustrera korrespondensläran.
Ännu tydligare blir sambandet, om man jämför Sweden-
borg med någon af renässansens eller 1600-talets kabbalis-
tiska naturfilosofer. De ha alla i stort sedt samma system
med tre världar öfver hvarandra, den »sublunariska» elemen-
tarvärlden, den himmelska, »sideriska» världen och den öfver-
himmelska världen. Alla dessa tre världar stå i ett inre
samband med hvarandra, så att hvarje ting och hvarje ske-
ende i en lägre värld i mer fullkomlig form har sin motsva-
righet i en högre värld. Jag väljer ett par exempel från
Pico della Mirandola för att visa, hur nära denna uppfatt-
ning ligger Swedenborgs korrespondenslära. »Hos oss är
värmen en elementär egenskap», säger han,2 »hos de himmel-
ska är den värmande kraft, i änglarnas själar är den vär-
1 Mitt referat följer noga Ad. Franck, La ICabbale. Paris 1843, s. 218—219.
2 Opera omnia Pici Mirandulce Basel 1572, s. 7. Jf. Stöckl, Phil. des Mit-
telalters II, s. 175.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:44:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lammswed/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free