- Project Runeberg -  Swedenborg : en studie öfver hans utveckling till mystiker och andeskådare /
58

(1915) [MARC] Author: Martin Lamm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Öfvergången till mystisk naturfilosofi - Hans förhållande till de mystiska sektrörelserna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

58
vara obekant med de mystiska åskådningarna på en tid, då
mystiken till stor del behärskade religion och vetenskap. De
mystiska lärorna hade han redan stiftat bekantskap med i
fädernehemmet, de mötte honom i vetenskapen i alkemiens
och den spekulativa medicinens form, de voro under den tid,
då han skapade Oeconomia och Regnum ammale, de mystiska
sektrörelsernas blomstringstid i Sverige, det allmänna sam-
talsämnet för dagen, och det var från dessa mystiska sekt-
rörelser, särskildt från Dippelianismen, som han skulle mottaga
de flesta af sina lärjungar. Lägger man därtill, att Sweden-
borg vid denna tid ifrigast forskade just i de problem, som
lifligast sysselsatte mystikerna, så inser man till fullo det rent
absurda i hypotesen, att han ej skulle ha läst mystisk litteratur.
Men just därför att denna bekantskap med de mystiska
systemen måste gå så långt tillbaka i Swedenborgs lif, är
jag ej benägen att antaga, att studiet af mystiska verk vant
hufvudorsaken till hans omslag från filosofien i Pnncipia.
Och af liknande skäl är jag ej böjd att tillskrifva paverkan
från Dippel — också den ifrigt förnekad af swedenborgarne —
någon genomgripande betydelse för hans omslag.
Det är naturligtvis ingalunda att förbise, att Swedenborg
öfvergår till mysticismen under just det decennium, som be-
tecknar den mystiska pietismens genombrott, en tid, da re-
ligiositeten i dess mest extatiska former tog sig uttryck som
kanske aldrig förr eller senare i Sverige, då underbara omvän-
delser, inspirerade drömmar, uppenbarelser, profetior, tungo-
målstalande och dylika företeelser hörde till hvardagligheterna,
då konsistorier och domstolar ständigt sutto till doms öfver
kättare och hvarje vecka nya konventiklar och sektsamman-
slutningar bildades, ofta med de mest fantastiska lärosatser
och kultsedvänjor. Det är klart, att en dylik religiöst öfver-
hettad atmosfär ej kunnat undgå att påverka äfven en så
utpräglad studiekammartyp som Swedenborg, och att den i
viss mån påskyndat hans religiösa omslag.
Men intet ger oss vid handen, att någon af dessa sekt-
rörelser haft honom till adept. Holmquist1 och andra teo-
1 Bibelforskaren igog s. 226. I sin andrauppsats (FinskaKyrkohistonska Samfun-
dets årsbok III) säger H. (s. 39), att det »synes visst», att han personligen råkat D. 1
Stockholm. Det enda beviset härför är, såvidt jag vet, att de samtidigt varit där.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:44:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lammswed/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free