Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
vägen till Damaskus genom en gudomlig
uppenbarelse övertygad om, att denne Kristus, som han
förföljt, är guds son; därpå kommer han till
Jerusalem, umgås dagligen med dem, som i livet varit
denne Kristus’ närmaste vänner, men visar icke det
ringaste intresse för att få veta något närmare om,
hur denne gud, som samtidigt varit full människa,
egentligen varit beskaffad, vad han har sagt, hur
han uppträtt, vad han överhuvudtaget gjort och
verkat under sin levnad här på jorden [1]. Ej under
att denna Pauli tystnad givit anledning till många
mot de kristna urkundernas tillförlitlighet ganska
aggressiva kommentarer!
De enda urkunderna för kännedom om Jesu
person och liv, som vi kunna hålla oss till, bli alltså
evangelierna. Av dessa är, enligt vad den nutida
bibelforskningen med säkerhet anser sig ha påvisat,
Markusevangeliet det äldsta; det är enligt den
allmänt gängse åsikten skrivet under första århundradet,
strax efter Jerusalems förstöring (omkr. år 70 e. Kr.),
men stöder sig icke på personliga upplevelser, utan
på redan förut befintliga källor, som gå igen i så
väl Lukas- som Matteusevangeliet. Angående
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>