- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
35

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

35

som påminner om den ifrige republikanen, arbetade för
sitt mål, hvarföre också hans figurer bära pregeln af en
bestämd, republikansk kraft, nästan stegrad till hårdhet,
i förening med ett pathos, som våldsamt utbrister ur ett
inre, kämpande med sig sjelf om sättet att finna sitt
värdigaste uttryck. Derföre måste han äfven, oaktadt en viss
yttre högtidlighet, sakna den milda, välgörande själsro,
som utmärkte Grekerne, och som kanske icke heller kunde
hos honom finna en lämplig form i hans vanligtvis ur
Romerska historien valda ämnen. Under bemödandet att
sålunda återupplifva antiken blef karakteren hos hans
bilder uteslutande statuarisk, och derföre är det naturligt, att
teckningen hos honom intog första rummet. Men deraf
uppkom äfven ett bestämdt förakt för alla det egentliga
måleriets framställningsmedel, såsom afvexling i ljus,
clair-obscur o. d., hvaraf till slut hos vissa af hans lärjungar
uppstod ett förakt för färg i allmänhet, liksom om deri
måleriets högsta dygd låge förborgad. Derifrån härleder
sig äfven den köld, som han ofta äfven med sina bästa
bilder framkallar, och som gör det med hans natur
såsom Fransman sammanhängande, från äldre dagar ärfda,
deklamatoriska elementet ännu mera bjert framträdande.
Emellertid är han utan gensägelse grundvalen för den
nuvarande Franska konsten (både måleri och skulptur),
och endast hans sunda, något torra och nyktra, men
välgörande, på teckning och naturstudium såsom grundval
för all konst stödda theori kunde motstå den mot hans
skola anlöpande, reaktionära stormen, ty motståndarne
sjelfva följde väsentligen hans grundsatser, midt under
det de bekämpade honom, och det är utan tvifvel dessa
grundsatser, som bilda mergen i allt, hvad samtiden
frambragt i Frankrike. Men äfven Danmarks konst lemnar
bevis på det bergfasta och säkra i Davids åsigter, ty hela
det nuvarande Danska måleriet med sitt kraftiga och
aktningsvärda sträfvande till ett bestämdt mål har utgått från
David genom dennes läijunge, Dansken Eckersberg, som
till hemlandet fortplantade och der utbredde mästarens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:12:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/konstparis/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free