- Project Runeberg -  Klingen / 1. Aarg. 1917-1918 /
[5:2]

(1917-1920)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

        

INDHOLD

Maalet. Af Mogens Lorentzen
Fotografi efter Albert Naur
Dialog. Af —g
Fotografi efter Albert Naur
Fotografi efter Albert Naur
Th. O. Af Leo Swane
Træsnit af Sigurd Swane
Vejen til Helvede. Digt af Johannes Buchholtz
Drømmebilleder. Original Farvelitografi af Albert Naur
Lidt om at tegne. Af Axel Salto
Afsked. Originallitogrefi af Svend Johansen
Stranden. Digt af Alf Larsen
Originallitografi af Mogens Lorentzen
Ungdom. Digt af Otto Gelsted.
Fotografi efter javanesisk Relief (Boroboudor)
Boroboudor. Af Daniel Hvidt
Notitser
Arnold Bennett om den nye Kunst

        

MAALET



Man hører ofte ordet opløsning møntet paa nutidens kunst. Intet er mere forkert. Arbejdet paa
at naa til maalet er blot fordelt, hver har sin part deri, vor stræben er klar og samlet. Maalet er
udsmykningen af de store rum, arbejdet paa de vældige flader, der ikke som et billede kan pilles ned
og hænges under ganske forskellige omgivelser, men som altid er ens og gaar fast ind i rummet.
Derfor er atelierbilledets tid forbi: billedets ramme er loft og gulv og de to tilstødende vægge.

Vejene i den moderne Knnst løber sammen foran en hvid væg, og først der begynder det
egentlige arbejde.

Indtil nu har nogle rendyrket planerne, andre fladen, nogle farven, atter andre kompositionen,
bevægelsen, afvejningen af detaljens rene forhold til helheden. Man har derfor paa udstillingerne studset
over, at nogle billeder saa ud som brudstykker, andre som kæmpebilleder presset sammen i et mindre
format, andre igen kun som farveprøver.

Hvert led er blevet spændt og vejet: helt ud i laboratorierne er farven, selve materialet, blevet
renset, styrket, bragt op til sin højeste evne. Vejene fører nu hastigere og hastigere frem, det, som
ikke duede, er kastet til side, naturalismen f. ex. viste sig ubrugelig.

De faa store opgaver, som de sidste aar har bragt herhjemme, blev givet til de ringeste
kunstnere: et par elever af Skovgaard, X. V. Dorph, Oscar Mathiesen. Hvorfor fik Willumsen ikke en stor
opgave! hans billeder sprængte kanten, farverne slog som bølger ud over rammerne, hans dimensioner
og hans usatanselige kraft viste ham dog som Danmarks klareste og mest pompøse kunstner. Eller Poul
Christiansen. Hans Dantebilleder hænger i Faaborgmusæet, friske og pragtfulde, og ens tanker vender
atter og atter tilbage til dem.

                                Mogens Lorentzen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Feb 14 19:52:11 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/klingen/1/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free