Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
i6o
og forklarer hans naturs forskjellige sider og gjør
en reformator af munken, det er den guddommelige
naade, grebet i en tro, der er udtrykket for en
gjenfødt personligheds hele energi. Som det, objektivt
betragtet, er det guddommelige kald, saa er det,
subjektivt seet, den levende tro, der har skabt den
reformator, ved hvis firehundredeaarige fødselsdag
hele den lutherske kirke holder fest. Derfor er ogsaa
udviklingen af Luthers religiøse liv, som vi senere
vil tage i øiesyn, hovedsagen, naar man vil forstaa
hans gjerning.
Dersom man vilde lade en romersk katholik
fælde dommen over Luther, da maatte en saadan
ud fra sit standpunkt betegne ham som kjætter
og schismatiker paa en gang; kjætter, foreli han
lærer anderledes end den romerske kirke,
schismatiker, fordi han har dannet et kirkeligt samfund,
der ikke staar i kirkelig forbindelse med den
almindelige, med den eneste saliggjørende kirke. Ja, en
romersk katholik maatte endog have sagt, at
selvom Luther og hans tilhængere ikke havde været
kjættere, ikke havde fulgt en fra romerkirken
forskjellig læreform, men kun var schismatikere, og
som saadanne altsaa havde stillet sig udenfor
storkirken, saa vilde baade han og hans venner være
under fordømmelsen. Og han vilde til støtte for
denne sin dom have kunne paaberaabe sig, ikke
blot flere pavelige banbuller, men endog selve
kirkefaderens Augustins ord: «Udenfor den katholske
kirke kan aldeles ikke haves nogen frelse. Man kan
have kirkelige værdigheder, man kan have sakrament,
man kan synge haleluja, man kan svare amen, man
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>