- Project Runeberg -  Kina eller "Riget i Midten" /
75

(1923) [MARC] Author: Vilhelm Rasmussen - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bogen : „Den store Lære" eller „Den barnlige Pligt" er ganske
særlig betegnende for kinesisk Tænkemaade; ti den indeholder en
udførlig Behandling af Kung tse’s allervæsenligste
Moral-Grundbe-greb. Hovedsagen for Kung tse var ikke, at den Enkelte ikke maa stille
Fordringer til andre, som han ikke selv vil indfri. For Kung tse gjaldt
det først og fremmest om, at alle har det Sindelag, som nærmest kan
betegnes ved „barnlig Lydighed og Ærbødighed". Det kinesiske
Udtryk herfor er ikke til at oversætte. Det hedder „Hsiao"; og dets Tegn
bestaar af Tegnet for en gammel Mand oven over Tegnet for en Søn.
Derved udtrykkes, at en Søn støtter, opretholder sin Fader; og saaledes
vil den, der har Hsiao, støtte og ære enhver, der har Krav derpaa.
Hsiao er altsaa en Følelse og en deraf udsprungen Handlemaade, som
viser opad; ikke ud i alle Retninger som Budet om Kærlighed til
Næsten eller Kravet om Broderskabsfølelse. Derfor har ogsaa den
kinesiske Filosof Meng tse afvist en anden kinesisk Tænker, der krævede
Menneskekærlighed udvist mod alle Mennesker. Meng tse’s
Begrundelse var, at almen Menneskekærlighed er i Strid med Kravet om
Hsiao og vilde svække Familiesammenholdet, Husfadermyndigheden.
Den kinesiske Moralitet er i sit inderste Væsen udpræget aristokratisk,
idet den stadig forpligter opad.

Sit Moral-Grundbegreb gennemførte Kung tse med sædvanlig
kinesisk Omhyggelighed for alle væsenlige Livsforhold i Familien, Byen,
Kommunen og Staten.

Familien er efter Kung tse’s Opfattelse en lille Ståt, en Enhed i
Samfundet; og den repræsenteres udadtil af Husfaderen. Han har det
hele Ansvar men til Gengæld al Myndighed. Hustruen skal i alt lyde
sin Mand, vise Hsiao overfor ham; og Børnene skal vise Hsiao overfor
deres Forældre. Det hedder meget betegnende .-.„Kærlighed viser man
sin Moder, Ærbødighed viser man Øvrigheden, men begge Dele viser
man sin Fader". I Overensstemmelse med denne Tankegang tæller

75

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:50:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kinamidt/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free