- Project Runeberg -  Kriget och religionen ur etnologisk synpunkt /
19

(1915) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Kriget och religionen på de lägsta utvecklingsstadierna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

genom efterhärmning (”analogitrolldom”) den sak, man
åstundar, men huvudsaken är den starka, till
shamanistisk extas gränsande själskoncentrationen vid
själva den magiska handlingen med tallösa
upprepningar av trollorden och trollsången, stundom
beledsagad av dans. Det har inträffat, att besvärjaren
härunder dött av överansträngning. Härtill kommer
att magiska ord och magisk sång äro fyllda med
andemakt, som i likhet med ”makterna” i allmänhet är
farlig och fruktansvärd. ”Orden”, säger Preuss, ”äro
på sätt och vis bilder av de föremål, på vilka det
gäller att influera, och, likasom namnet, tillhöra dessa.
Att uttala en avliden persons namn är, till följd av
den omåttliga fruktan för den döde, lika verksamt
som den längsta sång att framkalla dennes vålnad.
Till belysning av denna själskonsentration kan man
jämföra den suggererande verkan, som anblicken av
en människofigur utövar, då man därvid förknippar
sådana föreställningar som Tlinkit-indianerna, vilka,
när de skulle draga ut i krig, förfärdigade träbilder
av fienderna och ’dödade’ dessa eller sammanbundo
dem som fångar.” Lika koncentrerarde äro
Cheroki-indianernas magiska utrop, när de under jakt avskjuta
pilen: ”Genast träffe dig den röda pilen — genast! Yu!”
Magisk betydelse hava likaledes berättelser om jakt-
och krigsbragder, som vanligen beledsagas med
särskilda åtbörder och handlingar, något som är vanligt
bland de primitiva i skilda land, och varpå jag anfört
exempel även från Sibirien i mitt arbete
”Shamanismen i norra Asien.” Härvid gälleif att upphöja den
egna tapperheten och nedsätta fienden — alldeles som
i våra dagar.

Den i besvärjelsen och förbannelsen
inneboende dunkelt personifirade farliga makten
framträder än som fördärvbringande smitta, än som
ett yttre föremål — en pil, en flygande varelse e. d. —
som kan förflyttas från en plats till en annan. Moses
befallde ordagrant, att ”lägga förbannelse på berget
Ebal”, 5 Mos. k. 11, färdig att därifrån vid lämpligt
tillfälle nedstiga i form av straff (olycka). Stundom
drives även handel med besvärjelser, eller utläggas
de som minor o. s. v. Besvärjelsen, oavsett om det
är en välsignelse eller förbannelse, verkar med blind
nödvändighet. Isak, som vill välsigna Esau, narras

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:41:53 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jskriget/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free