- Project Runeberg -  Står Jesu gjenkomst for døren? : tusenårsriket og de siste ting /
149

(1935) [MARC] Author: Thomas Ball Barratt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

== 149 —

«pinsebetonet», som man kaller det, og Kristus er blitt og blir
herliggjort gjennem denne vidunderlige vekkelse. Bruden be-
redes for bortrykkelsen! Det er jesu Kristi siste mektige kall
før de døde i Kristus opstår og de hellige forvandles ved hans
synlige komme til lufthimlen hvor han vil samle dem mens
det antikristelige stormvær raser på jorden.

Men når bruden er borte, vil de andre søke efter olje
for sine lamper! De vil lete forgjeves efter bruden — hun er
hjemme. (Smil. 2. Kong. 2, 9—18). Fortvilelsen, nøden, blir
stor, og Gud vil benytte dette til å frembringe en vekkelse
langt større enn den vi nu ser. Så mange tusen hellige menne-
skers plutselige forsvinnen fra jorden kan umulig finne sted
uten at hele verden vil merke det. I alle aviser og blad, i
alle forsamlinger vil det bli omtalt og vekke en nødstilstand
som vil overgå alt vi nu kan tenke oss, og den Hellige And
vil dra skarer av lengtende sjeler til det gamle kors.

Men la oss merke oss at han som sitter på den hvite
hest i Åp. 6, 2, behøver ikke å være Jesus personlig, for bru-
den som er hentet, møtte ham i lufthimlen. Dr. Fausset sier
at det muligens er ham: «Øiensynlig er det Kristus som enten
i egen person eller ved sin engel forbereder sitt annet (synlige)
komme, som omtales i kap. 19, 11—12. Hans bue omtales i Salm.
45, 3—7. Kronen (gresk : stephanos) er den krans eller krone
som iføres en seierherre (en seierskrans eller krone). Dette
antydes også med den hvite hest. Den hvite farve er et sym-
bol på seier. I kap. 19, l1—12 som fremstiller det siste trin
i hans seierrike fremgang, bærer han mange diademer (gresk:
diademata, ikke bare det greske stephanoi (flertall)— kroner
eller kranser), og han ledsages av himlens hærskarer».

Dr. T. Skat Rørdam sier under «Fremtidsbokens seks
første segl åpnes»: «Herunder vises hvad som må skje innen
enden kommer: Guds ord skal utgå seierrikt over jorden (1,
2), men dermed skal også følge «veenes begynnelse» (Matt.
24, 8), tuktende dommer forat mennesker skulde føres til om-
vendelse og til det avgjørende valg ...... Rytteren på den
hvite hest 16, 2 er «ikke Kristus selv (som1 19, 11), men sym-
bol på Guds ord. som utsendes til seierrikt å «løpe» (2. Tess.
3, 2) over hele jorden, Smil. Matt. 24, 14». (Der hvor det
står «ha fremgang» i den norske oversettelse, står det på gresk
trecho, Å. v. s. løpe).

Den hvite hest og kronen er seierherrens tegn.»

Mo)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:32:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jesugjenko/0153.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free