- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
120

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

120 I ingen an v. an är fräls n i n g

först, att översteprästen skulle genom en stut såsom
synd-offer försona sig och sitt hus (v. ii). Sedan kommer
slaktandet av den första bocken, "folkets syndoffer" (v. 15).
Hans blod skulle sedan bäras innanför förlåten och
stänkas på nådestolen och framför nådestolen (v. 15). "Nu,
där hava vi det väl, säger man: nådestolen är en bild av
Gud, allså är här naturligtvis fråga om Guds försonande!"
Men läsom vidare. Så förklarar Skriften saken: Och alltså
skall han försona helgedomen ifrån Israels barns
orenlig-heter och ifrån deras överträdelser i alla deras synder
(v. 16). "Ja, säger man, men vad är nu det att försona
helgedomen ifrån Israels barns synder om icke att
försona Gud?" Låtom oss se! I v. 18 står, att översteprästen
vid utgåendet ur helgedomen (det allraheligaste) skall ock
"försona altaret" genom bestrykning och bestänkning med
försoningsblodet, vilket ock så förklaras: rena och helga
det ifrån Israels barns orenligheter (v. 19). Alltså: att
försona helgedomen, altaret o. s. v. det betyder att rena dem
från Israels barns orenlighet. Så förklarar Skriften saken,
och vid hennes förklaring tro vi det vara rådligast att
förbliva. Men vill man hålla ut med det, att helgedomens
försoning betyder Guds försoning, då frågas: Eftersom
Skriften själv här förklarar ordet försona så, att det
betyder helga och rena från synd, vad ville då det säga att
rena och helga Gud från Israels barns synd? — Detta kan
tjäna till exempel, vart det leder att vid tolkning av
liknelser och bilder vika av från Skriftens egen förklaring
inpå egna meningar.

Så sade då icke heller den första bocken något om Guds
försonande. Men ännu mer. Söndrar man de bägge
bockarna från varandra så, som nyss sades, då kan, menar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free