- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 6. Efterromantiken /
145

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Roman och novell

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

oss filistéer.» Man har talat om romantikens självupplösning, och
om denna vittna ock slutorden i Palmblads roman. Mer än de andra
hade han varit en verklighetens man, praktisk, politiskt intresserad,
och mot levnadens slut fick han också blicken öppnad för den
poetiska realismens betydelse.

Den historiska romanen.



Denna poetiska realism visar sig även i den popularitet, som den
historiska romanen redan förut fått och som förmådde också
Palmblad att efter avslutandet av Familjen Falkensvärd omedelbart börja
en stor historisk roman, Aurora Königsmark och hennes slägt. Då
denna skrevs, var den historiska romanen redan några decennier
gammal i Sverige. Dess anor gå tillbaka till Sturm und Drang, och
de riddarromaner, som då producerades i Tyskland, blevo flitigt,
redan under 1700-talets senare år, översatta till svenska och en kär
läsning för det unga romantiska släkte, som då växte upp. I något
ändrad, mera fantastisk gestalt fortlevde denna medeltid i
nyromantikern Fouqués »härliga Der Zauberring». I Palmblads nyss
refererade dialog Öfver romanen i Phosphoros kallas denna »i ordets fullaste
bemärkelse en riddardikt och en bok för hjältar, djupt symbolisk i
sin plan, kraftig i dess utförande och i högsta måtto rik på vad
chevaleriet har underbart, kristendomen heligt och hjärtat ljuvt».
Denna rent nyromantiska roman, som spelade i en fullkomligt
fantastisk medeltid, efterträddes emellertid kort därefter av en annan, som
med större skäl kunde kallas historisk. 1814 kom Walter Scotts
Waverley ut och efterföljdes slag i slag av den långa raden av hans
så bekanta och berömda romaner. Att Walter Scott var
romantiker, torde vara onekligt, men han var tillika realist, och det är
denna förening av romantik och realism, som är det karakteristiska
för honom och varigenom han överallt kom att giva romantiken en
ny skiftning.

Det uppstod en historisk roman i Frankrike, i Tyskland och i
Danmark, där särskilt Bernhard Severin Ingemann fick betydelse även för
Sverige. Han hade i sin ungdom varit en bland de danska författare,
som tagit de starkaste intrycken från den tyska nyromantiken,
särskilt från Fouqué. Då han sedermera gjorde bekantskap med Walter
Scott, sökte han att efterbilda dennes historiska romaner och skrev
nu: Valdemar Seier (1826), Erik Menveds Barndom (1828), Kong Erik
og de fredlöse (1833) samt Prinds Otto af Danmark (1835), vilka kort
efteråt översattes på svenska och fingo en mycket talrik svensk
läsekrets. Walter Scotts realism kunde han dock aldrig tillägna sig, och
det är ännu Fouqués uppfattning av medeltiden, som går igen i hans
romaner. Ännu större inflytande än Ingemann hade Walter Scott

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:53:53 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/6/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free