- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 5. Romantiken /
451

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Geijer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Det är sant, att dessa dikter voro mera folkliga än fosforisternas,
och i sin avhandling framhåller Geijer mycket starkt denna fordran
på folklighet. Men teoretiskt låg häri icke någon avgörande skillnad
från nyromantiken, ty trots det ungdomliga talet om poesiens
»chifferspråk» svärmade även denna för folkböcker och folkvisor. Skillnaden
mellan Geijers och Atterboms romantik låg, enligt min mening,
huvudsakligen på ett annat, om ock närgränsande område.
Nyromantiken — i viss mån också nyhumanismen — betecknade en flykt från
verkligheten. Geijer däremot hade till ett harmoniskt helt förenat
fantasi och verklighetssinne. Denna förening var resultatet av hans
ungdoms bildningskamp, närmast en frukt av hans engelska resa, och
det var framför allt härigenom, som han gjorde en insats i den
svenska nyromantiken. Den blev där av betydelse icke blott för
Geijer själv, utan ock för den unge skald, som snart blev hans
närmaste vän, för Atterbom, ty det problem, som denne i sin främsta
dikt, Lycksalighetens ö, behandlar, är i själva verket detsamma, som
Geijer i sin ungdom sökt lösa: motsatsen mellan verklighetens plikter
och fantasiens drömmar. Lösningen blev teoretiskt densamma som
för Geijer, men också blott teoretiskt, ty praktiskt kunde aldrig
drömmaren Atterbom tillägna sig Geijers sunda verklighetssinne.

Om falsk och sann upplysning.



Geijers nästa broschyr, Om falsk och sann upplysning med
afseende på religionen, som utkom i början av november 1811, är också
klart nyromantisk, och han fortsätter här det angrepp, han i
prisskriften riktat mot upplysningens neologi och senscommunfilosofi. Detta
hade gjorts oberoende av den svenska nyromantiken. Här däremot
har han med all sannolikhet tagit intryck av Hammarskölds och
Askelöfs Polyfemartiklar, som ännu ej voro skrivna, då han författade den
nyss omtalade prisskriften. Liksom i prisskriften stödde han sig på
Schellings filosofi och ställde sig således på samma ståndpunkt
som de för honom ännu personligen obekanta nyromantikerna. Om
broschyren har jag redan talat, likaså om den förtjusning, med vilken
den hälsades av den nya skolan, som här helt oförväntat funnit en
okänd och betydande vapenbroder. Hur starkt Geijer för övrigt var
gripen av den nya religiösa rörelse, som satts i gång av romantiken,
visas därav, att han nu ock började skriva psalmer. Såsom vi av
hans brev sett ämnade han vid denna tid studera teologi, söka ett
pastorat i Norrköping och låta prästviga sig. Hans religiösa
författarskap under dessa år hade således en rent personlig bakgrund.

Iduna.



Ungefär samtidigt med broschyren Om falsk och sann upplysning
utkom det första häftet av Iduna. Beslut om utgivandet av denna
tidskrift hade på Geijers förslag fattats på en stämma inom Götiska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:53:02 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/5/0537.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free