- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 4. Gustavianska tiden /
234

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - De tidigare gustavianerna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

bland de ledande för musiklivet inom Utile Dulci, och denna
begåvning röjer sig ock i hans i allmänhet lediga och mjuka vers.
Sina litterära mönster tog han från den Creutz-Gyllenborgska
poesien. Den Gyllenborgska stoicismen passar honom dock vida mindre
än den lätta rokokodikten, och flera av hans tillfällighetsstycken
äga en verklig grace. Något djup hade han icke, men han var en
glad och älskvärd sällskapsmänniska, och därom vittna ock hans
bättre dikter. Själv satte han dem ej vidare högt. De duga till
ingenting — skrev han kort före sin död — »men Gud ske lov,
att de ej heller utgöra någon stark samling. Numera skriver jag
sällan själv, men läser gärna, vad som är väl skrivet av andra.»
Hans dikter äro nu glömda, och till eftervärlden har Wellander
gått endast såsom författare till vår första opera, Thetis och Pelée,
till vilken vi sedermera skola återkomma. Även Thetis och Pelée
torde dock blott läsas av litteraturhistorikerna. Genom ett ödets
skämt hava likväl några av hans verser blivit ett slags folkegendom,
utan att man med dem förknippat Wellanders namn. 1777 hade
han insatts i sällskapet Pro fide et christianismo, i vars
uppfostringskommission han snart blev preses. Då sällskapet 1780 utgav den
s. k. prinsens barnabok, skrev Wellander verserna i denna, och
enstaka rimpar torde ännu leva i allmänhetens hågkomst, t. ex.:

Liksom till överflöd ett fåfängt Z vankar,
Så har nian gott om ord, men ofta brist på tankar.


Någon märklig levnadssaga hade Wellander icke. Han var född
1735 i Linköping, blev 1776 rådman i Stockholm och dog 1783.
Men av denna levnadssaga har Levertin gjort en av de mest
förtjusande biografier vi äga, vilken i sammanträngd form ger oss hela
denna tids kulturhistoria. Att hava lämnat stoffet till ett dylikt
mästerverk är Wellanders kanske största litterära förtjänst.

Adlerbeth.



Till 1770-talets författarsläkte hörde ock den förut ofta omtalade
Gudmund Göran Adlerbeth, kanske mindre poet än ämbetsman,
jordbrukare och lärd. Likväl har han — i motsats till Bergklint
och Wellander — gjort några insatser i vår litteratur. Liksom de
nyssnämnda avlade han sina poetiska lärospån i Apollini Sacra och
Utile Dulci. Gustav III kom därför att kasta sina blickar på honom,
och i början av 1770-talet var han den av konungen kanske flitigast
anlitade författaren för den svenska teater, som konungen ville skapa.
Härom har jag redan talat och får ytterligare tillfälle att återkomma
till hans dramatiska författarskap.

Också i ett annat avseende än genom sina neoantika dramer och
sina metriska översättningar kom Adlerbeth att förebåda den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:52:13 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/4/0274.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free