- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 2. Reformationstiden och stormaktstiden /
442

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stormaktstiden - Dramat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

4truppens ankomst till huvudstaden. Det gamla slottet Tre Kronor
hade då brunnit, och den kungliga familjen hade flyttat till det s. k.
Kungshuset på Riddarholmen (nu Svea Hovrätt och Statskontoret).
I en sal i detta Kungshus inrättade då Nie. Tessin en teater, dekora-
tionerna beställdes i Paris, och till dessa har Agne Beijer återfunnit
skizzerna. Dessa dekorationer voro i själva verket blott två: ett
palatsrum och en gata d. v. s. tragediens och komediens båda scener,
men kunde genom några inskott utökas till sex olika lokaliteter.
Vida förr hade allmänheten fått en teater. Vid de föreställningar,
som 1575 och 1586 gåvos av djäknarna, uppfördes väl, såsom vi
minnas, på Stortorget en blott för tillfället byggd »lave», som efter
representationens slut åter avlägsnades. Salen i Gillestugan användes
endast tillfälligtvis till teater, och antagligen gjordes därvid inga
särskilda anordningar. Thums komedihus var däremot en riktig
teater, utan tvivel av samma karaktär som de engelska på Shaksperes
tid. Men tyvärr har man inga uppgifter om inredningen, och efter
1654 tyckes det ej hava begagnats.
Mera bekant är det nästa komedihuset, ehuru man haft tämligen
motsägande och svävande uppgifter om dess läge. Genom Johan
Flodmarks skarpsinniga undersökning har nu emellertid denna fråga
blivit löst. För att förstå situationen är det nödvändigt att kasta
en blick på det gamla Stockholms karta. Den breda och långsträckta
plats, som nu kallas Slottsbacken, fanns icke till på Tre Kronors tid.
Från Skeppsbron drog då i stället en tämligen smal gata upp mot
Storkyrkan, till höger kantad av slottets vallgrav. Till vänster be-
gränsades denna gata av en låg mur, bakom vilken en till slottet
hörande trädgård befann sig. I denna trädgård uppfördes 1627 ett
s. k. bollhus, vilket med sin ena långsida omedelbart gränsade till
gatan. Ett stycke bakom detta bollhus byggdes kort efter 1648 ett
mindre, det s. k. lilla bollhuset, vilket ännu finnes kvar. 1725 såldes
det nämligen till finska församlingen och tjänstgör än i dag — i ett
i det hela tämligen oförändrat skick — såsom dess kyrka. Det stora
bollhuset, som är känt genom åtskilliga, tyvärr dock ganska otydliga
bilder, var en tämligen hög och stor, i estetiskt avseende konstlös
byggnad, som var avsedd för det då mycket omtyckta bollspelet-
Men liksom i utlandet dylika stora bollhussalar uppjätos åt resande
teatertrupper, så skedde även här, och troligen spelade de flesta
av de tidigare utländska sällskapen i denna sal. Anstalterna voro
förmodligen ytterst enkla: i salens ena hörn ställdes ett par bockar,
över dessa lades ett golv, och därmed var ett dylikt teaterbands
teater färdig, för att sedan, när salen åter skulle användas till boll-
spel, lika lätt kunna borttagas.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:50:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/2/0516.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free