- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 1. Forntiden och medeltiden /
159

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Vikingatiden - Vikingatidens svenska diktning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»
159
r A
Zytologien intager Loke som bekant en mycket framskjuten plats, men den
gemensamt nordiska folktron har denne demoniske satiriker säkerligen ej till-
hört. Som det vill synas är gestalten en yngre isländsk sammanarbetning av
Ursprungligen alldeles skilda mytväsen, en dödsgud — som möter oss i sagan
0111 Utgärdaloke — och en annan, som varit åskgudens följeslagare och tjänare,
en visserligen svag och oansenlig, men pigg och livlig demon, och som Axel
Olrik visat, tyckes denne hava varit särskilt populär hos svenskarna. Från dem
ánades han till de svenska lapparna (ej till de norska), och på en svensk-
aPsk trolltrumma avbildas han som en liten figur vid sidan av den hammar-
ärande åskguden; ännu 1688 fanns för övrigt i Lappmarken en bildstod av
°nom. Om denne åskgudens dräng berättar en omkr. 1700 upptecknad små-
andsk sägen: »Tor var en gång ute och vandrade med sin dräng och mötte
a en förfärligt stor jätte. Tor frågade, vart han skulle taga vägen. ’Till As-
gard’’ sade han. ’Vad vill du där?’ sade Tor. ’Jag vill slåss med asarna och
särdeles med Tor’, sade han. ’Vad har han gjort?’ sade Tor. ’Han har slagit
ned mitt fähus och bränt upp all boskap med huset.’ ’Intet lärer du råda
”erl honom’, sade Tor, ’helst du är vapenlös.’ Jätten sade: ’Jag vill taga mig
,<n St°r stenkliPPa. när Jag kommer emot Asgård, och slå neder hela huset.’
u äst intet så stark som du skryter till’, sade Tor. ’Låt se, om du kan taga
enna lilla stenen och lyfta på den andra, som står hos!’ Och i detsamma
a<,e Tor hammaren på stenen och vigde honom. ’Jag vill taga honom med
Va finger’, sade jätten, ’och kasta honom vart jag vill’. Vid han tog till stenen
fingrarna, förmådde han intet med dem eller med båda händerna lyfta
°nom till knäna på sig. ’En stackare äst du’, sade Tor. ’Min dräng, som så
lten är, skall lyfta honom.’ Då tog drängen stenen och lyfte honom upp som
a vante. Det förtröt jätten, och han slog med sin knytenäve till Tor, så att han
ade när fallit på knäet. Tor nappar till stridshammaren och slår denna jätten i
aUen, så att all hjärnan föll ut, och dog han där — och skall i detta stora
enrör ligga begraven, och av detta lyftande har Lyftesten fått namn. Por
C kans dräng begrovo honom där själva.»
en detta äventyr är ju alldeles av samma art som det i Trymskvida
,.C s°tn i de Tor-sagor, som berättas i Snorres Edda. I de flesta av dessa
I k°ke vanligen blott Tors följeslagare, så i sagan om Tors färd till Ltgårda-
j.. e’ Varunder han hela tiden uppför sig fullt korrekt utan att göra några
h lsök att bedraga sin herre. Likaså i Trymskvida. För stölden av Tors
aniinare är han kanske icke alldeles främmande, ehuru Trymskvida ej nämner
got därom, men han skaffar den i alla fall till rätta, och under hela bröllops-
san handlar han troget i Tors intressen. Men denne dräng är också huvud-
s^.rs°nen i den svenska saga, som lånats av ester och lappar, och detta talar
d-,e^?s för, att Loke i sin primitiva gestalt varit en i vikingatidens svenska
tning populär figur.
en i estetiskt avseende mest betydande isländska dikt, i vilken Loke upptiå-
d~r’;¡l’kokasenna, ett skarpt och blodigt persiflage av hela den hedniska gudatron,
Hat forfattaren hänsynslöst framlägger alla de brister, av vilka hedendomens
aturgudar ledo. Här stå vi inför den nordiska hedendomens upplösnings-
^rocess och bevittna, huru ett skärpt moraliskt medvetande med nödvändig-
driver antingen en hednisk tänkare till en fordran på en ny och sedligt
trnare gudavärld eller en kristen till en blodig kritik av den hedniska van-
en ° kedan genom sin form visar sig denna dikt vara icke folkpoesi, utan
enskild, bildad islännings verk. Men detta hindrar naturligtvis icke, att han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:50:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/1/0193.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free