- Project Runeberg -  Husbygningslære : murmaterialer, murkonstruktioner, træmaterialer, trækonstruktioner, jernkonstruktioner m. v., statik, byggeledelse, heise- og transportindretninger /
884

(1918) [MARC] Author: Andreas Bugge With: Hans H. Rode, Thorvald Lindeman - Tema: Woodworking, Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden del - XII. Dekorativt maleri. Angaaende forskjellig slags maleteknik, præparering av grund etc. Av Enevold Thømt - K. Temperamaleri - L. Kaseinmaleri - M. Forgyldning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

892
I stoflig henseende har temperamaleriet et egenartet fløielsagtig skimmer,
som bevirker at seiv sterke farvesammenstillinger faar et mildt præg, saa de
staar godt mot hveraudre.
Temperafarver kan benyttes paa forskjellig slags grund saasom lerret,
papir, træ, sten, puds o. s. v. Granden raaa være tør og fri for salpeter.
I tilfælde granden er porøs, saa den trækker farven til sig, bør den først
behandles med fornøden præparering.
L. Kaseinmaleri.
Mens fresko- og kalkmaleri alene kan utføres paa murgrund, kan man
med kaseinfarver desuten male paa dertil præparert lerret, træ, papir og lig
nende grund.
Kaseinmaleri er egeutlig et slags temperamaleri. Kasein er et binde
middel tilberedt av melk (ostestof), som faaes tilkjøps i pulverform og lar sig
opløse i vand. Efter at være rørt godt ut og silt gjennem et stykke glissent
lerret eller lignende tilsættes de i vand utrørte farver saa meget av dette
stof som er nødvendig for at gjøre farvene bekvemme at male med og som
tillike gjør dem smittefrie og holdbare. Eor meget bindestof i farven be
virker avskalling, især risikeres dette ved flere ganger overmaling, og farvene
bør i saa tilfælde være magrere.
Kasein kan likesaalitt som lim og gummi opbevares længe i utrørt og
vaat tilstand, ti det raatner temmelig snart og taper sin bindekraft. Eor at
undgaa dette bør man ikke opløse mere bindestof og røre ut mere farve om
gangen end man har bruk for i løpet av et par dage.
I tilfælder hvor det kan være nødvendig at lage istand farver for længere
tid med en gang, bør man tilsætte bindemidlet et konserverende stof. Hertil
kan benyttes enten formalin, salicylsyre, borsyre eller karbolsyre. Tilsat med
nogen faa draaper av et saadant stof kan farvene henstaa i længere tid uten
at ta skade
Kaseinteknikken tillater en mere sammensat arbeidsmaate end freskotek
nikken, idet man ved gjentagne overmalinger dels kan utdype, dels kan for
andre de fra først av anslaatte virkninger. Avvaskning eller delvis opvask
nmg av enkelte partier kan foretages. Med kaseinfarve kan opnaaes en be
tydelig dybde i farvene, og de ansees ogsaa for at være meget holdbare.
Teknikkens muligheter utnyttes bedst ved laserende virkninger og kan ligne
meget fresko- og kalkmaleri.
M. Forgyldning.
Anvendelse av metalliske virkninger som guld og sølv etc. benyttes meget
i forbindelse med dekorativt maleri. En god anbringelse av guld kan i hoi
grad medvirke til et rikt og festlig utseende og er vel egnet til at akcentuere
partier eller enkelte detaljer som onskes fremhævet.
Forgyldning anbringes helst paa fremspringende og avrundede former,
hvor lyset faar anledning til at spille og reflektere, Forgyldning paa aldeles

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:47:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/husbygning/0896.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free