- Project Runeberg -  Om äktenskapet. Aftryck /
22

(1842) [MARC] Author: Israel Hwasser
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

begär. Detta begär är understundom så starkt, att det
ej allenast usurperer kärlekens namn och utseende, utan
fifven i den grad benifigtigar sig själens helhet att dess
tillfredsställande förvandlar sig till lifvets enda mål, for
hvilket allt annat måste uppoffras. Heder och ära,
Jyc-ka och frid, sedelärans bud, samvetets, mensklighetens,
statens fordringar blifva till intet, när de stå i vägen
för begärets allsvåldiga magt Ja! sjelfva lifvet aktas ej
för någnt, när begärets mål ej kan ernås, ty ej blott i
romaner, utan fifven i verkligheten äro do som slafviskt
bero af det sednares magt i sådana fall färdige till och
begå äfven stundom sjelfmord. Ty begäret, stegradt till
positiv betydelse, är en forstö ringskraft, och det lär
nten-niskan att värdera lifvet ringa, då deremot kärleken lär
henne att skatta det högt. Begäret har en fimlig och
kroppslig grund och är derföre blott öfvergående,
under-gifvet väldet af den skiftande tiden, men kärleken har
sin rot i evigheten och derföre segrar den öfver tiden,
öfver det förgängliga och skiftande nti menniskans
varelse. Äktenskapets fordran på trohet kan ej uppfyllas
af dem, som lyda begärets magt, utan de måste
protestera dereinot, ty när begäret tillfredsställes försvinner
det ej blott, utan det efterträdes af ett hat, som är så
bittert och djnpt, att det måste känna trohetens yttre
tvång, såsom ett alldeles odrägligt ok.

Genom äktenskapet uppkommer faiuilielifvet, och
detta utgör således den fortsatta utvecklingen af det
förras idé och väsendtliga betydelse. Det inbördes
förhållandet imellnn de genom äktenskapet förenade makarne
framträder i faniilielifvet såsom en innerlig förening af
dess begge grundkrafter, det faderliga väldet och
den moderliga kärleken. Om man betraktar
familien för sig, utgör den sednare onekligen det positiva
deri, det omedelbara uttrycket af generationen sjelf, då
deremot det förra har hufvudsakligen negativ betydelse 9

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:01:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hiomakt/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free