- Project Runeberg -  Den menneskelige Tanke : dens Former og dens Opgaver /
375

(1910) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Tankens Opgaver (Problemer) - C. Vurdering - b. Det religiøse Problem - α. Religionens psykologiske Sted

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

C.’ Vurdering, b. Det religiøse Problem. 375
(Se 101). Disse forskellige Værdier antage i Løbet af det men
neskelige Aandslivs Udvikling mere og mere Selvstændig
hed og virkeliggøres hver ad sin Vej. Til hvilken Trang
svarer da Religionen, og hvor findes den Plads i det men
neskelige Aandsliv, der vilde staa tom, dersom Religionen
faldt bort uden psykisk Ækvivalent? Uer synes ikke at blive
nogen Værdi tilbage for den.
Kun én Mulighed staar tilbage. Alle hine Værdier maa
kæmpe for deres Bestaaen, en Kamp, der som vi have set
(143—146), falder ind under Synspunktet af Helhedens Kamp
for sine Existensbetingelser. I])er er tilsidst Livets, særligt
Sjælelivets Bestaaen, hin Kamp gælder. Denne Kamp vækker
Følelser af Haab og Frygt, af Jubel og Angst, af Fryd. og Sorg,
Forventning og Fortvivjelse. Kunde vor Villie uden Grænse
arbejde for sine Maal, vilde denne Sindbevægelsernes Bølge
gang ikke blive saa stærk. Men Villien raader ikke helt for
den Skæbne, dens egne højeste Idealer maa lide. Og hvad
der atter og atter fører Mennesker til Religion, er en Trang
til at vide deres højeste Goder – Livet, Sjælen og dennes
højeste Higen – sikrede. Religiøse Kultusformer aabne Ad
gang hertil, og i Myter og Dogmer fremstilles for Fantasi
og Forestilling, hvorledes Tilværelsen maa forudsættes at
være beskaffen i dens inderste Grund, naar hin Trang skal
ske Fyldest. Det religiøse Problem angaar derfor Forholdet
mellem Kontinuitet og Diskontinuitet, i Analogi med alle andre
Problemer (103—104). Er Værdiernes Verden udtømt med de
Fragmenter, vi kende, med de faa Lysglimt af noget Stort
og Hierligt, Erfaringen viser os, eller er dier ogsaa for deres
Vedkommende en stor Sammenhæng, der kun sporadisk duk
ker op i vor Erfaringsverden? Er hele Tilværelsen maaske
et Hjemsted for Værdier? Af Angst over at se alle Goder
svinde hen*), eller af Begejstring over atter og atter at se
Værdistrømmen springe frem med ny Kraft**) udspringer
Religionen, hvor den udspringer paa første Haand. Al Re
ligion er da en bevidst eller übevidst Tro paa Værdiernes
*) Cest une chose horrible de voir s’écouler tout cc qu’on posséde. Pascal.
**) Mit Befrielsens Aar er kommet. Deuterojesaja.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhtanke/0385.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free