Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kinas störste kejsare
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
med höga och förmätna anspråk. Buddismen
kom till Kina i starkt förvanskad gestalt,
splittrad i flerfaldiga sekter och teologiska skolor,
uppblandad med indiskt afguderi och fullt
redobogen att i sin kult införlifva äfven hvad den
kinesiska folktron och taoisternas trollkonster
hade att bjuda. Dess trosvittnen väckte
häpnad och beundran genom den strängaste
asketism. De vände sig till den enskilda
frälsningssökande själen, som sålunda lösgjordes från det
medborgerliga pliktsambandet med hemmet och
staten. De fängslade menigheten med bjärta
utmålningar af kommande ändlösa lifsformer,
af växlande paradis och helveten, som redan
på jorden kunde öppnas eller stängas genom
munkames förböner och heliga hjälpmedel.
Men för de lärde och finbildade hade de
andra lockelser att tillgå. Ingen religion kan
mäta sig med buddismen i fördomsfri
amalgamationsvana, i fromhetens och äfven
prästlistens skiftande förvandlingar, i det dubbla
bokhålleri, som åt den enfaldiga tron och det högre
hemliga vetandet, åt den predikade sanningen
och dess djupsinniga bortförklaring eller
förnekelse inrymmer lika gynnade och
välsignelserika kreditposter. Tänkaren kunde finna sitt
lystmäte i den indiska klosterspekulationens
djärfvaste utflykter, från den mystiska
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>