- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
199

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


XXI.


HYPNOTIKERN.



Men oemotståndligt drogs Strindberg tillbaka till
kampen mellan man och kvinna. Måhända medverkade en
ny mörkning i förhållandet till hustrun. År 1889, i slutet
av mars eller början av april, skrev han Samum.
Stycket spelas, som titeln varslar, i Sahara. Kvinnan är en
beduinflicka, mannen fransk officer. Slagen av den fasa
Samum, den heta ökenvinden, ingiver européerna är han
värnlös, och hon känner ej förbarmande. Hon mördar
honom med hypnos, med själslig trollverkan av grymmaste
art. Hon är grym och segerrik som hustrun i Fadren,
grymmare och segerrikare än kvinnan i Fordringsägare.
Hon är ju ej själv den mördades hustru, men
hon dräper honom genom att låta honom i fantasin se
sin hustru som otrogen. Hon är grym som kvinna och
grym som född av en lägre ras. Men hon tjänar själv
en man som hon älskar, och hon, dottern av öknens
hemfolk, har att hämnas en för fransmännens,
intränglingarnes, kulor fallen man.

Samum är ett dröm- och skräckstycke, vilket hos
Strindberg knappt har sin like i sammanträngd hemskhet.
Fast det självt spelar helt i verklighetens värld, spela
dess personer helt i fantasin: i diktande fantasi eller
diktad. Just vid denna tid skönjas hos Strindberg flera
tecken till en fantasins renässans. Det första är Den
Romantiske Rånö-Klockarens ostyrigt älskvärda men i
grunden nog så livsviktiga fantasier. Strindberg börjar
vidare på nytt intressera sig för historiska berättelser,
för Svenska Öden. Vad som särskilt eggade hans fantasi
och samtidigt inriktade den mot det dunkelt och skräckfyllt
sublima var emellertid en litterär bekantskap som
han gjort julen 1888, och vilken på honom knappt
verkade mindre starkt än Nietzsche: Edgar Allan Poe. Han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:41:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hestrindbg/0199.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free