- Project Runeberg -  Hellas. De gamla grekernas land och folk /
308

(1864) Author: Wilhelm Wägner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Historia. Talarkonst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

308

genom sin hustru, som var född i Thrakien, ansenliga gods derstädes, på
hvilka han för det mesta vistades. Då den vigtiga staden Amphipolis
hotades af fienden, var han beklädd med en athensk strategs myndighet och
värfvade trupper för stadens undsättning, med hvilka han dock ankom en
dag-för sent, hvarföre han straffades med landsförvisning. Den
ledighet, som han härigenom erhållit, begagnade han till
författandet af sitt historiska verk, som beskrifver det
peloponnesiska krigets 21 första år. Han skydde hvarken möda
eller kostnader för att erfara sanningen,’ ja, underhöll till
och med korrespondenter i det fiendtliga lägret, samt
meddelade sedan hvad han erfarit, utan några småsinta
afseenden på parti- eller statsintressen, och utan att fästa sig vid
om han talade om en vän eller fiende. Han berättar ej
lika enkelt och lätt som Herodotos, utan intränger i
hän-Herodotos. delsernas väsende och folkens karakterer, blottar bevekelse-

grunderna och visar huru det som skett varit ett resultat lika mycket af den
menskliga friheten som af nödvändigheten; han undervisar sedan om huru man
hade bort förfara för att komma till det önskade resultatet. I ett värdigt,
sammanträngdt och mången gång äfven dunkelt språk skänker han
förståndet en klar insigt i händelsernas utvecklingsgång, der menniskan rörer
sig med fullkomlig frihet och der gudarna äro för eller emot henne, i samma
mon som hon förstår att rätt använda sina krafter och begagna de
förhanden varaMe förhållandena.

I det demokratiska Athen åtnjöt talarkonsten ett serdeles skydd.
Ephialtes och Perikles hade till en del den att tacka för sitt inflytande. Men
deras tal var grundadt på den inre sanningen; de understödde sunda och goda
förslager samt hade fädernestadens ära och framgång till mål; der behöfdes
det inga spetsfundiga och konstlade fraser, hvilka tjenade till att dölja
motivens lumpenhet, syftemålets futtighet och egennyttans nedrighet.
Erfarenheten, den stora bildningen och den sanna statskonsten voro ännu
vältalighetens lärmästare. Först då, när vid folkets tillväxande urartande, en hop
småsinta och till karakteren lumpna män upphäfde sig till folkets anförare och
ledare, först då sökte man att sätta vill tåligheten i system, och först då
uppträdde värdiga eller ovärdiga lärare i densamma. Men denna förändring
tillhör mera det följande tidehvarfvet.

Alla dessa andliga utvecklingar hade sin medelpunkt i Athen, men voro
likväl ingalunda inskränkta till denna stad allena, utan spridda kring alla
Hellenernas städer. I Italiens och Siciliens grekiska städer studerades och
öfvades isvnncrhet vältalighet, filosofi och skaldekonst.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:27:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hellas/0320.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free