- Project Runeberg -  Göteborg. En översikt vid trehundraårsjubileet 1923 över stadens kommunala, kulturella och sociala förhållanden samt viktigaste näringsgrenar /
930

(1923) [MARC] With: Nils Wimarson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Bibliotek och museer. Av L. WÅHLIN, A. L. ROMDAHL M. FL.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ifrån Fransyskan», som gavs den 13 november 1781. I Stockholm uppfördes
detta verk först 1845, men i Norrköping hade Seuerling spelat det redan 1776.
Beaumarchais’ »Barberaren i Sevilla» gavs »på flere förnäma herrskapers
begäran» och fick därigenom sitt första uppförande på svensk scen.

Den gamla teatern vid Sillgatan har också äran att först ha uppfört
Shak-speres »Hamlet» på svensk scen. Det skedde den 24 januari 1787. Bedåre
för teatern var då, sedan von Blanc under i viss mån dramatiska
omständigheter måst lämna Göteborg, den högt begåvade skådespelaren Andreas
Widerberg, som själv spelade titelrollen. Han fullföljde också i övrigt von Blancs
goda repertoar och gav bland annat Beaumarchais’ »F’igaros bröllop»
redan på hösten 1786, två år efter dess publiceiing och sex år tidigare än i
Stockholm. Han kallades emellertid 1789 av Gustav III till huvudstaden,
hans sällskap tynade småningom bort, och teaterlivet i Göteborg råkade för
några år i fullständig lägervall, tills Johan Anton Bindqvist vågade försöket
att åter bilda en stående teater. Under tre säsonger höll han teatern i gång
med en repertoar, som visserligen icke utmärktes av samma djärvhet och
livaktighet som von Blancs och Widerbergs, men som var genomsnittligt
god och ofta upptog sångspel och operetter. Ett teateraktiebolag, som
bildades 1797 för att rädda Bindqvist och hans sällskap, måste efter ett knappt
år ge ställningen förlorad, varefter under de följande 10 åren olika sällskap
avlöste varandra utan att den konstnärliga nivån bragtes till någon mera
aktningsbjudånde höjd. Ej heller Eindqvists återkomst 1810 eller
verksamhetens övertagande av ett teaterbolag, som spelade oavbrutet i 21 månader
(1813—15), skänkte några konstnärliga resultat av betydenhet. Efter
tillkomsten av teatern vid Södra Hamngatan förlorade teatern trots den
ovannämnda ombyggnaden småningom sin ledande ställning och betydelse.

Teatern vid Södra Hamngatan byggdes av traktören Eaurens Segerlind —•
samme man som ägde och uppförde det bekanta hotellet Göta Källare —
på en tomt i omedelbar närhet av hotellet med adressnummer 61 vid Södra
Hamngatan. På sommaren 1816 stod den nya teaterbyggnaden färdig,
utmärkt inredd efter tidens förhållanden, och invigdes den 12 augusti med
Dalayracs operett »Slottet Montenero» och en prolog, författad av
skådespelaren C. H. Smedberg. Det blev åter den gamle J. A. Bindqvist, som stod
för rusthållet vid spektaklerna, men hans gamla vigör synes ha lämnat honom
i sticket, och kritik och misstrogenhet från publikens sida föranledde redan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 03:59:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbg1923/0930.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free