Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
188
vetenskaplig ståndpunkt tyckes det icke vara så oför
klarligt.
En oändlig vishet nedsänkte själen uti kroppen,
i hvilken hon skulle utveckla sig, såsom embryot uti
fröet. Kroppen står under naturlagarna och måste
följa dem, för sitt bestånd. Ilvarje organiserad kropp
är i följd af dessa lagar, sedd ifrån moralisk syn
punkt, en född egoist; men här är ordnadt så, att det
helas bestånd just beror på alla de enskiltas egoism,
och derför är denna icke någon öfverträdelse eller
synd, ty den är icke frivillig, ulan naturenlig, lag
bunden. Men när denna med kroppen förenade ande
icke fattat sin kallelse eller icke vill fatta den (fritt
val är oskiljaktigt ifrän andens existens), utan under
kastar sig kroppen och tjenar dess egoism: då ur
artar denna egoism, emedan den då absorberar det
andliga elementet, och den största skälmen ger tec
ken till en myckenhet af andlig kraft. Menniskan blir
då mera egoistisk och blir grymmare än djuret, om
också egoismen och grymheten icke alltid kan fram
träda under regeringen af de sociala lagarna. Men
den i kedjan hållna hyänan är också hyäna.
Såsom naturenligt antager jag hos meuniskoslägtet äfven arfsynden, ty vi veta, att äfven uti kropps
liga organismer föräldrarnes egenskaper mer eller
mindre fullständigt fortplantas. Denna arfsynd upp
träder då som böjelser, och den som ville bli ädel
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>