Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 9. Frälsningens allmännelighet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Ty allt har han lagt under hans fotter. Men då det
heter, att allt är honom underlagdt, så är det Jclart,
att den är undantagen, som har lagt allt under honom.
Men sedan allt har Uifvit honom underlagdt, då slcall
äfven Sonen själf varda underlagd den, som har lagt
allt under honom, gå det att Gud slcall vara allt i alla.»
Utan tvifvel är detta ett af de betydelsefullaste
skriftställen till belysning af den fråga, som förelig-
ger till granskning. Gifve Herren oss ljus öfver
denna text.
Hvad aposteln med kraft framhäfver i början
af 1 Kor. 15, det är, att Kristus är uppstånden.
Detta är för aposteln ett öfver alla tvifvel upp-
böjdt faktum. Därpå beror den evangeliska pre-
dikans sanning och hållbarheten af den kristna tron.
— Sedan öfvergår han till att tala om verkan af Kristi
uppståndelse i allmänhet och påvisar, att denna verkan
sträcker sig lika långt som verkan af Adams fall.
Han säger (v. 21): »Ty emedan döden kom genom
en människa (den jordiske Adam), så kom ock ge-
nom en människa (den himmelske Adam v. 45, 47)
de dödas uppståndelse.» Däraf drager nu aposteln
den bestämda slutsatsen: »Ty såsom alla dö i Adam,
så slcola ock alla i Kristus göras lefvande.» Genom
den jordiske Adam har döden kommit till alla män-
niskor (se Rom. 5: 12). Samma »alla människor»
skola ock i Kristus göras lefvande. Detta är apostelns
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>