Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 7. Några ställen i Ebreerbrefvet och Uppenbarelseboken
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
gudomlig auktoritet. Då emellertid tankarna rörande
dessa skrifters äkthet äro delade, och då det är ett
faktum, att de ännu hafva plats bland den kristna
kyrkans kanoniska skrifter, så hafva vi ej ansett
oss med tystnad böra förbigå dem i den nu om-
handlade frågan utan i korthet beröra de viktigaste
ställena i dem, som angå vårt i denna bok be-
handlade ämne. Detta anse vi oss så mycket
hellre böra göra, som man särskildt i Ebreerbrefvet
och Uppenbarelseboken trott sig hafva de kraftigaste
bevisen för den gängse läran om de ändlösa
straffen.
Hvad vi då först vilja betona — något som ju
är uppenbart för hvarje uppmärksam bibelläsare —
är det sakförhållandet, att i nämnda skrifter såväl
tankegången som uttrycken och bilderna äro hämtade
från gamla testamentet. Det rika och staikt färg-
lagda österländska bildspråk, som där förekommer,
återfinna vi i dessa skrifter. Men det gäller därför
att lära sig förstå detta bildspråk och ej göra mer
däraf, än sanningen kräfver. Att låta den öster-
ländska poesiens glödande metaforer förhårdna till
dogmer, det kallar Lange i sitt förord till Uppen-
barelseboken för »en moralisk skandal». Men det
är just detta, som skett och sker ännu i dag. Huru
detta funnit uttryck i predikolitteraturen, därpå hafva
vi i första kapitlet af denna bok lämnat en sorglig
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>