- Project Runeberg -  Marx' värdeteori och den borgerliga nationalekonomien /
13

(1903) [MARC] Author: Paul Fischer Translator: Hinke Bergegren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ska i den samhälleliga arfsynden. Följderna äro
missförstånd på missförstånd, och man kommer in i en
återvändsgränd. Den, som har tålamod, börjar från
början, den otålige springer ifrån alltsamman.

Det kunde tyckas, som om Marx vid uppställandet
af sin terminologi hade hängifvit sig åt sitt subjektiva
godtycke.

Detta är på intet sätt händelsen. Han härleder
några grundbegrepp ur faktiska ekonomiska företeelser
och händelser, som han har lärt känna såsom typiska
grundformer i det bestående samhället, och framställer
alla andra former såsom ledande tillbaka därtill. Däraf
följer, att de ekonomiska begreppen stå i ett visst
intimt förhållande till det följda tänkesättet, och att deras
innehåll först bestämmes af det senare. De förklaras
således icke från början genom en för beständigt
gällande definition; ej heller komma de tågande i gåsmarsch,
paragrafvis, alldeles oberoende af hvarandra, liksom i
”Hand- och uppslagsböcker för köpmän och studerande”,
hvari den alfabetiska ordningen ännu fattas. De
uppstå tvärtom under förloppet af en utveckling.

Och detta är den grundläggande karaktäristiska
egendomligheten ej blott för Marx* värdeteori utan äfven
för hans betraktelsesätt af de ekonomiska företeelserna
samt deras sammanhang, ja öfverhufvud för den
vetenskapliga socialismens af Marx och Engels grundlagda
tänkesätt.

Man har kallat denna metod den dialektiska, i
motsats till den förut härskande metafysiska metoden.
Enligt denna senare voro nämligen tingen i den yttre
världen en gång för alla gifna, fasta, stabila, i sig sjelfva
förklarliga, alltså af hvarandra oberoende företeelser,
och begreppen “eviga idéer”. I filosofien, i
naturvetenskaperna, i den politiska ekonomien nådde den sin
höjdpunkt i undersökningen af det enskilda, i
materialets hopande och klassificering; men åsidosättandet af
det inre sammanhanget satte en gräns för dess under-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:52:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fpmarx/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free