- Project Runeberg -  Qvinnofrågan /
88

(1880) [MARC] Author: Eva Fryxell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

88 OLIKA PARTIERS OLIKA UPPFATTNING AF QVINNAN.

förstärkte dess inflytande. Motsatsen har dock inträffat. Kyr-
korna hafva mer fäst sig vid religionens bokstaf än vid dess
anda, och derför att det nya testamentet enligt österlan-
dets seder och bruk framstält qvinnan såsom mannen djupt
underordnad, har detta förhållande antagits såsom det af kri-
stendomen faststälda. Lärans jemnlikhetsidéer, hennes sjelfva
grundprincip, har fått vika för denna yttre konservatism. Kyr-
korna organiserades under en tid, då qvinnan lefde i beroende,
och den inbrytande asketismen försämrade än mer hennes
ställning. Sedan dess hafva de kyrkliga institutionerna med
vanlig seghet upprätthållit det bestående, men inom desamma
har kristendomens anda allt mer växt till och allt lifligare
upprest sig mot de föråldrade formerna. Att dessa numera
äro på väg att af kyrkan sjelf i detta fall omdanas, visar det
gynnsamma sätt, hvarpå åtskilliga bland de mest långsynta
af engelska kyrkans representanter uppträdt för qvinnans po-
litiska rösträtt. Men dylika af partiförhållanden verkade
medgifvanden torde dock föga gagna kyrkans skyddlingar
utan 1 stället snarare underhålla motpartiets misstankar och
egga dess motstånd.

Sitt fastaste stöd eger qvinno-emancipationen inom de par-
tier, som med hängifvenhet omfatta kristendomen såsom verlds-
religion, men som dock hålla sig fria från all kyrklig ensi-
dighet och dogmatism. Medgifvande nödvändigheten af kyrk-
liga former åtminstone för det närvarande, glömma de dock
aldrig, att kristendomens egentliga väsen är mer kärlekslif än
dogmsystem; och då de tro sig hos qvinnan mer än hos mannen
finna detta kärlekslif, personlighetens högsta uppenbarelseform, -
synes dem mannens herravälde öfver qvinnan såsom en den råa
styrkans väldsinkräktning, stridande mot rättvisan och min-
skande samhällslyckan. De fordra derför på det bestämdaste in-
bördes jemnlikhet mellan könen. Flere exempel visa, att ju full-
ständigare den johanneiska sidan af kristendomen gör sig gäl-
lande, desto högre aktas qvinnan!. Derför skall man också
finna, att hos vissa författare, hvilka fullständigt brutit med
kristendomen såsom religion, men hvilka dock fortfarande lif-

’ Se Michelet, Legouvé, Lecky m. fl.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:25:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/feqvinnofr/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free