- Project Runeberg -  Qvinnofrågan /
32

(1880) [MARC] Author: Eva Fryxell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

32 FRANKRIKE.

bragt bemödandena att förbättra qvinnans ställning i vanrykte.
Ifriga anhängare af läran om den fria qvinnan och den fria
kärleken, och antagande omöjligheten af att efterlefva kristen-
domens monogamiska sedelag, yrka de på samma frihet för
qvinnan att ingå förbindelser, hvilken ständigt faktiskt gjort
sig mer eller mindre gällande för mannen till och med midt
1 vårt monogamiska samhälle. Oaktadt den känsla för rätt-
visa, som utmärker detta parti, jemnfördt med Schopenhauers,
har det dock genom sina teoretiskt menniskoförnedrande och
praktiskt samhällsupplösande läror förlorat allt anseende och
dess sträfvanden allt inflytande. Den cyniska fräckhet, med
hvilken ätskilliga lärans grundläggare till stöd för sin sak
förfäktat nödvändigheten af att lossa de sedlighetsbojor, som
binda qvinnan, hafva blott ledt till försvagande af den kysk-
hetsgloria, med hvilken naturen i allmänhet omgifver henne.

Den motsägelse, som i ÅA. Comtes teorier om qvinnan
ligger omedveten eller dold under afguderiets mantel, är hos
Proudhon öppet uttalad. Denne quasi-filosof, som på religio-
nens område förnekar Gud och på sambhällslärans område
eganderätten — vi minnas uttrycket »la propriété c’est le
vol» — uttalar å ena sidan en ringaktning för qvinnan, lika
djupgående som Schopenhauers; — men mindre konseqvent
än denne, fäller han på andra ställen alldeles motsatta om-
dömen. — Se här några exempel:

Thes: Qvinnan är en trög (inerte) varelse utan förstånd,
hon borde aldrig finnas till. ;

Antithes: Qvinnan är mannens lifgifvande princip; utan
henne skulle han ej kunna fullända sitt verk; hon är drif-
fjedern för civilisationen; vetenskapens, industriens, rättvisans
och dygdens ursprung.

Thes: Samtal med qvinnor förvekliga och slappa själs-
förmögenheterna; hvar och en, som vill bibehålla sina kropps-
och själskrafter oförminskade, bör undfly qvinnan.

Antithes: Samtal med qvinnor äro uppfriskande äfven
för de utmärktaste män.

Thes: Qvinnan saknar dygd.

Antithes: Qvinnans starka sida är fördragsamhet. Det
är af henne, mannen lär uthållighet och verkligt hjeltemod.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:25:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/feqvinnofr/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free