- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 5. Åtti- og nittiårene /
53

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GUNNAR HEIBERG 53

«Balkonen» på Nationalteatret.

dele sig mellem henne og sine tanker og sitt arbeide, glir hun fra ham.
Abel ser det og sier det i en replikk som mere enn noen annen er blitt
stående som den typisk Heibergske, den hvori han uttrykker sitt syn på
kjærlighet mellem menneskene:

«Kjærligheten i den ene haand — alt andet i den anden — — vælg!
For kjærligheten stanser menneskene. Den gaar ikke ind i kulturen. Solen
faar ikke bugt med den.»

Det er 80-årenes opfatning av erotikken — lyrisk uttrykt.

Og om motsetningen i livet, mellem kjærlighet og arbeide, om alt det
uforsonlige i menneskenes tilværelse, har Heiberg lagt disse dype og
skjønne ord i Abels munn:

«Og jeg synes at hvert menneskes sjæl er som en Ø, og at enhver bro
staar for fald, og at det er glæde at dyrke sin ø. Stormen og stjernerne
og evigheten faar mig til at tænke, og jeg føler derved, men kommer to
menneskers sjæle sammen, da maa den ene vente paa den andre, og under-
tiden maa ogsaa den andre vente, og de blir staaende og kommer ikke
videre. Men naar to menneskers legemer kommer sammen, er det som at
lukke for det hellige og kaste nøklen væk. Saa synes jeg. Og jeg handler
derefter. Hvorfor skulde jeg late anderledes end jeg føler?»

«Kjærlighedens Tragedie» er mindre lyrisk, mere dramatisk utformet.
Her er miljø, forutsetninger, individualisering, fordi motsetningen nettop
er mellem den elskov, som ikke kan kultiveres og det borgerlige følelsesliv.
Karen i «Kjærlighedens Tragedie» er ikke elskoven alene, ikke en som
motstandsløst følger hver ny den sterkeste, hun kjemper for lykken, for

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:18:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/5/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free