- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 4. De store diktere /
126

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

126 DE STORE DIKTERE

En lykke, den daglige sundhet var han for landet. I alle de vanske-
lige overgangsår eide han det vesentligste, livsgleden. Han bevarte tradi-
sjonen uten å hemmes av den, i en tid da så mange gamle nasjonale
begreper ramlet eller blev forkastet, fastholdt han den nasjonale følelse
som kunde holde folket sammen og gav det sin tids form.

Går man fra den rike menneskelighet med dens storhet og svakheter,
som omfattet dikteren og politikeren, moralisten og opdrageren, og holder
sig bare til dikteren, vil man i hans diktning se avspeilet, men brudd-
stykkevis, alt det som samlet utgjorde hans personlighet. Hans diktning
er så innvevet i all hans gjerning, at man på en måte gjør ham urett når
man drar den ut til ensidig behandling. Men et dikterverk skal som kunst-
verk kunne bedømmes isolert, dets verdi skal kunne bestemmes som om
man intet visste om dets skaper.

Som dikter er han kraftig og rik, full av styrke og livsnærhet, han er
også her jordbunden, det er intet av Wergelands himmelflukt i hans dikt-
ning. Det er en fylde og tyngde i alt han skriver, en stor personlighets
makt. Det er ikke meget av artisten i ham, og han visste selv at der lå
ingen medfødt virtuositet i hans evner. I et brev til sin datter, Bergljot
Ibsen, skriver han: «...ti der ligger ingen, absolut ingen virtuositetens arv
i dig. Vor slegt er utenfor den oparbeidede evne.» Det var heller ikke
det han vilde med sin kunst, gi det artistiske, for ikke å nevne å blende
med noen slags virtuositet. Han hadde det formål som har båret det meste
av norsk diktning, å opdra og forkynne. I et annet brev til sin datter
skriver han: «Der er to slags bøker, de, som øker mænneskenes lyst på
livet, længsel æfter det gode, og de, som ikke gør det; de første er bra,
de andre er dårlige, hvor utmærket og geniale de æn kan være i ænkelt-
heder.» Sine egne regnet han til de første, til de «bra».

Det handlekraftige omgitt av lys lyrikk gir hans diktning dens skjøn-
neste preg. Den fulle følelses styrke er overveldende, når han gir sig helt
hen, er der en makt i hans orkester som hos ingen annen. Da er det den
samme uendelige livsfylde i hans diktning som det var i ham selv. Og da
får hans sprog den fulle klang, dens rytme en styrke av fremadskridende
makt. Da synes man at dette er det største — at livet selv i all sin frukt-
bare makt bekjenner sig i kunsten og skaper dens form.

Bjørnstjerne Bjørnson er født 8. desember 1832 på Bjørgan prestegård
i Kvikne. Faren Peder Bjørnson var bondegutt fra gården Skei i Søndre
Land. Han var alt over 20 år da han solgte farsgården og tok til å lese
til prest. I 1831 blev han prest i Kvikne, giftet sig samme år med Inger
Elise Nordraak, en kjøbmannsdatter fra Kragerø. Presten Bjørnson var en
innesluttet, tung og ikke så lite mistroisk karakter. Han kunde fare op i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:18:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/4/0128.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free