- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 4. De store diktere /
87

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HENRIK IBSEN 87

er utformet med overlegen teaterdyktighet. Både personer og replikker
har med tiden fått sinnbilledlig betydning i vårt offentlige liv. Ved sin
fremkomst vakte komedien voldsom forbitrelse i den liberale leir, både i
Danmark og Norge, den blev opfattet som en lumpen bakvaskelse av fri-
hetspartiet og skjendig i sitt bruk av levende modell. Man mente å finne
trekk både fra Bjørnson og Sverdrup i utformingen av Steensgaard. Og
selv om det må sies
at sakfører —Steens-
gaard er en fritt ut-

formet type, hvortil
man alltid kan fin-
de levende modeller,
så hørte man sikkert
riktig når man mente
å lytte til en Bjørn-
sonsk veltalenhets-
klang i de Steens-
gaardske replikker. Un-
der den strid som op-
stod om komediens po-

litiske tendens, påpek- Henrik Ibsens første bolig i Dresden (An der Frauenkirche 6).

te en av de kritikere

som stod på det liberale partis side, Kristian Elster, med rette at komediens
største svakhet, kunstnerisk og i forhold til tendensen, er at forfatterens tale-
rør og seierrike helt, doktor Fjeldstad, er en så usigelig kjedsommelig og
spissborgerlig person, at man er nær ved å foretrekke den politiske svindler
for et slikt selvgodt stuemenneske. — Komediens opførelse førte til mot-
demonstrasjoner og pipekonsert og det er til den begivenhet Ibsen sikter
i diktet «Ved Port-Said».

«De unges Forbund» er skrevet i Dresden, hvortil Ibsen var flyttet i
1868. Det er ikke lenger Italias sol over ham og den sinnets rus hvori
«Peer Gynt» blev skrevet, var dampet av ham og kom aldri tilbake. Den
verden han iakttok var ikke lenger det gamle Rom og Italias nye frihets-
bevegelser, men det borgerlige Dresden og det nye Tyskland, Bismarcks
Tyskland, som nu tok overmakten på fastlandet. Sympati for dette Tysk-
land fikk Ibsen aldri, men det vakte hans stadig stigende interesse. I et
dikt, datert Dresden, i desember 1870, «Ballonbrev til en svensk Dame»
gir han et billede av samtidens Tyskland som han sammenligner med det
døde Egypten:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:18:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/4/0089.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free