- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 4. De store diktere /
79

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HENRIK IBSEN 79

følelse med folket i sin vrede. Naturligvis kunde han føle tilknytningen
sterk fordi han var av samme rase; men han må ikke opfattes som en tuk-
tende patriot eller som en profet som svinger riset over folket, men sam-
tidig gråter i sorg over dets ynkelighet. Det dikt «Brændte Skibe» som han
skrev efter mange års utlendighet og hvori det heter:

«Mod snelandets hytter,
fra solstrandens krat,
rider en rytter

hver eneste nat.»

gir ikke uttrykk for en virkelig stadig nagende lengsel hjem hos Ibsen, men
for en stemning. Hjem kunde han lenges, til naturen, fremfor alt til havet.
Til folket, til nasjonen, aldri.

Men det var ikke bare de hjemlige forhold han fant foraktelige. Hele
Europa — eller iallfall det herskende Europa, Tyskland, Østerrike, Eng-
land, fant han gjennemsyret av «tidsløgnen». Da budskapet om Abraham
Lincolns mord nådde ham, skrev han (30. april 1865):

Men er det i rådenskabs sumpe vi går,

jeg råber ej ak og ve

over hver en brammende giftblomst, som står
i fylde på tidens træ.

Lad ormen kun hule. Før skallen er tom,
før brister ej væg og tag,

og lad kun «systemet» få vrængt sig om;

des før kommer hævnen og holder dom

på tids-løgnens yderste dag!

Dom over tidsløgnen, det var det han også nu vilde holde. Under
trykket av all usselheten hjemme, i en seirrik følelse av sin egen befrielse,
av selv å ville helt og alt i sin kunst, er det at han stiller det store krav
til menneskene om å ville og ofre alt. Det er ofrets og viljens drama,
«Brand» (1866). I dets idé- og tankeverden fornemmer man Søren Kierke-
gaards tanker, kanskje ikke tilegnet så meget gjennem lesning som fordi de
lå i luften. Her er spor av Kierkegaards etiske krav, enn mere av hans
forkynnelse om at kristendommen var lidelse og offer, men særlig er det
Kierkegaards lidenskap mot lunkenheten som faller sammen med Ibsens.
De sterke inntrykk fra Kierkegaard og minner om pastor Lammers” strid
med kirken og noe religiøst optatt i Ibsens eget sinn kan alt ha bidradd
sterkt til at «Brand» er blitt et religiøst drama; for som Ibsen selv har frem-
hevet, problemet er et almenmenneskelig, den kamp mot akkordens ånd
som enhver må kjempe som føler et kall.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:18:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/4/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free