- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 2. Fra Holberg til Wergeland /
219

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TIDEN EFTER 1814 219

med en Turu. En er nok til at spinde, men der skal to til at tvinde. Lad
mig snakke med Gamlingen. Jeg vil lirke ved ham som ved en rusten Laas.
Det er ikke værdt at kjøre for
meget Gang i Kagedejgen; lidt
gjør det. Faar han vide nu, at
Kristoffer er Ræven, saa sky-
der han paa for langt Hold.
Jeg skal bare gjøre ham urolig.
Ingeborg har brygget hedgaaet
Øl før; men ingen brændte sig.»
Det er denne evne til å
fortelle på grunnlag av sett og
erindret som er kjernen i Mau-
ritz Hansens kunst. Det er det
nye og personlige. Dessverre
kom han fort under innflytelse
som hindret ham fra å bevare
inntrykkene rene og utnytte
dem friskt og ufordervet.
Samtiden nøide sig ikke
med en sannferdig livsskildring.
Den fordret den fantastiske for-
telling. Det sanne i livet skulde

gjengis usant i kunsten. Usann-

Jacob Aall, født i Porsgrunn 27. juli 1773, Å. på Nes
jernverk 4. aug. 1844. Efter maleri av A. Miller.

synlighet var meget mere verd
enn virkelighet. Intrigene måtte
slynges så innviklet som mulig, karakterene skulde være demoniske og
problematiske, hendelsene mystiske, om det blev nokså meget vrøvl så
gjorde ikke det noe. Og Mauritz Hansen hadde en såre usikker og
uutviklet smak, han var overmåte mottagelig for inntrykk, ikke minst
gjennem lesning — og det var nesten alltid det dårlige i kunsten, som
påvirket ham sterkest. Alt slett i tysk og dansk romantikk, alt det som
var utvortes, som ikke hadde noe med sinnets oplevelse å gjøre, smittet
av på ham. Selv var han slett ikke noen romantisk natur, i hans indre
er der ingen dobbeltstemning, ingen spaltning, han er egentlig et jevnt
og sundt virkelighetsmenneske, bløt og påvirkelig og utadvendt. Isteden-
for å skrive gode og ærlige noveller, falt han blandt de romantiske røvere,
og skrev efter dem uhyrlige, forvrøvlet fantastiske romaner og fortellinger
celler hvinende falske føljetong-fantasier som «Palmyra». Karakteristisk er
fantasispøken «Hovedvandsægget», — selve det fantastiske i historien er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:17:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/2/0221.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free