- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 2. Fra Holberg til Wergeland /
80

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

80 LUDVIG HOLBERG

von Bremenfeld, der udi sit hele Bormesterskab ikke sov et Øieblik.»
Det er ikke et smil på hans leber, situasjonen er ophøiet og tragisk.

Først da han får vite at han slett ikke har vært borgermester, faller
det ro over ham. Han lusker ikke av, skamfull som Jeppe da han opdager
at han bare er blitt holdt for narr. Herman er kannestøper og må tilstå
at han passet bedre til det fag enn til å være borgermester, og da han
aldri har vært borgermester og ingen ulykke har forvoldt, vender han sin
brede rygg til latteren, går til sitt kannestøperi og slutter sin tragedie med
de borgerlige ord: «Gid Fanden hænge sig da!»

Om «Jeppe paa Bjerget» uttaler Holberg sig meget beskjedent, han
forlanger ingen ros for den, da han har lånt fablen fra Biedermanns Utopia.
«Det er dog kun fabelen, jeg har fra Biedermann.» Han følger nøiaktig
handlingen i Biedermanns anekdote og komediens publikumsmoral er
hverken original eller dyp; så karikaturmessig arter en fordrukken bonde
sig, når han kommer i baronens seng. Moralen er den samme som i «Den
politiske Kandestøber», men plumpere, blandt annet fordi Herman selv-
forskyldt blev borgermester, det var hans livs mål, mens Jeppe aldri har
drømt om å bli baron og godseier. Baronen, som for oss er usympatisk
og tarvelig, har hos Holberg ganske rett. Det er i Jeppes historie intet
tragisk. Ikke engang noe rørende. Holberg gjør sig ingen skrupler over
de plumpe løier de fornemme herrer får i stand med den fattige bonde.

Men «Jeppe paa Bjerget» er hverken Biedermanns anekdote eller Hol-
bergs anvendelse av den til en komediehandling. Komedien er av en indre
art og utspilles i Jeppes primitive sjel.

I intet skuespill jeg kjenner, har enetalen slik berettigelse som i
«Jeppe paa Bjerget». For hvad er Jeppe! Intet utad mot verden, en
hanrei, en som pryles av sin kone, narres til drikk av Jakob Skomaker,
hånes av baronen og hans folk, til spott og latter for den hele landsby,
en ynkelig fyr på en mødding. I alle de scener vi ser Jeppe i forhold til
andre mennesker, er han latterlig eller grov og brutal, og stykkets slut-
ning lar ham liste av, utledd av alle, ikke forbedret, ikke opreist, ikke
reddet over til medlidenheten, bare flyktende for latteren.

Det er alene med sig selv at Jeppe åpenbarer sitt vesen, det er da
hans grove trekk blir menneskelige. Det er når han sitter alene, fordypet
i sine langsomme naturbestemte tanker, at han lar oss føle sitt rike gemytt.
Da er det, at hans frodighet, hans mangfoldighet av følelser, tunge og rike,
enfoldige, men dype, utfolder sig. Det er i ensomhet dette skremte for-
hånte sinn får ro, munterhet, blidhet. Det er, mens man da lytter til ham,
at man tenker — hvad Holberg ikke har vært sig så klart bevisst som
vi føler det — at Jeppe tung av muld, er ikke alene, han representerer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:17:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/2/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free