- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 2. Fra Holberg til Wergeland /
72

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

12 LUDVIG HOLBERG

Italia, «Don Ranudo» i Spania, «Republiquen» i Westphalen og endelig
«De usynlige», «Ulysses fra Ithacia», «Plutus> og Sagnarells Reise» i fanta-
siens land.

Alt dette er den Holbergske komedies ujevne ytterverker, angripelige
og beundringsverdige. : Innenfor disse finner vi kjernen, det som for ham
var det vesentlige, karakterkomedien. Det er i den han skal vise oss de
nye karakterer, og det er her han moraliserer. Det er her han er original,
det er her han er stor.

Han møter til sin karaktertegning med sansen for den store ytre linje
og den indre mangfoldige rikdom. Hans figurer er optegnet med kraftige
og tydelige drag, med overdrivelsens lidenskap, — det er mannen med
den og den feil, en stundesløs, en pralhans, en pedant, en politiserende
narr, en forfengelig junker o. s. v. Vi er fra første scene ikke i tvil om
hvilken last skal angripes, hvilken mennesketype skal fremstilles. Her hol-
der han ingen hemmeligheter. Utviklingen ligger så i denne feils fan-
tastiske utfoldelse inntil den fremkaller komediens katastrofe. Til slutt
er denne feil eller last like på nippen til å fremkalle hovedpersonens
fullstendige undergang, — Herman von Bremens forsøk på å henge sig,
Jeppes fingerte hengning, Vielgeschreis nesten vanvidd, Erasmus blir
tatt til soldat o. s. v. De mennesker som fengslet Holberg, var de i hvis
sinn der var en smule galskap. Han elsket overdrivelsen, og den karakter
som kunde drives til ytterlighetene, gav ham selv i skildringen leilighet
til med lidenskap å rase ut. Og han raste ut i disse komediekarakterer
som spiller sine feil og dårskaper ut til de ytterste konsekvenser for all
verdens øine. Trangen til overdrivelse, til å gå til ytterligheter lå dypt i
hans egen natur. Hissig og kolerisk var hans temperament. I sin komedie-
diktnings hovedfigurer fulgte han sitt sinns trang til det utpregede.

Det er denne dristighet i fantasien, den kunstneriske fortegning og
levendegjørelse gjennem overdrivelser som gjør hans komediefigurer stor-
ladne og genialt pregede. Men innenfor denne sterke, enkle og tydelige
hovedlinje myldrer det av detaljer, innenfor den kraftige form gjærer og
bobler livet. Levende småtrekk åpenbarer sig i det uendelige, i ord, i
antydede geberder, i alt det usigelige av sinnets og kroppens liv som hos
Holberg er så rikt synlig-usynlig til stede. Hvilken vrimmel av dagliglivets
småtrekk gjør oss ikke mester Herman levende som håndverker og men-
neske, Vielgeschrei tydelig som borger og latterlig stundesløs, Jeppe rørende
komisk som arm ektemann, far og bonde, Erasmus likefrem spennende i
sin unge stedighet o. s. v.

— Det er nødvendig for å forstå ånden i og tilblivelsen av Holbergs
komedier å dvele ved teaterforholdene på Holbergs tid og de ytre begiven-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:17:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/2/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free