- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 2. Fra Holberg til Wergeland /
20

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

20 LUDVIG HOLBERG

Livet var utpreget borgerlig, flittig og nøisomt. Om dette borgerskaps liv
har Holberg bevart mange minner til bruk for sin komiske diktning, ikke
bare navn, men karakterer. Først og fremst den muntre og slagferdige,
stundom frekke tjenestepike, — Pernille er bergensk i sinn og skinn, langt
mere enn Henrik, tjeneren og lakeien, som han først lærte å kjenne i
Kjøbenhavn. Herman von Bremen, som for øvrig er en internasjonal type,
som Holberg fant i hvert kaffehus, på hver øl- og vinstue verden over,
hadde han også sett i Bergen og hadde navnet derfra. Pedanten møtte
han allerede på latinskolen og fattet fra barneårene hat til ham. Den
hjemvendte rikmannssønn, de vegelsinnede menn og kvinner, de adstadige
halvsure borgere — alle disse typer har han sett i sin barndom og møtt
dem igjen i Kjøbenhavn, og de nye inntrykk har blandet sig med minner.
Men det er naturligvis de siste, sterke, forargende og lattervekkende kjø-
benhavnerinntrykk som skapte satiretrangen og tydeligst kom til å prege
diktningen. Men selv på kjøbenhavnerfigurene tok han med norsk tyngde.
Var stoffet som regel dansk, blandet med norske minner, så var synet
alltid norsk.

Hvad Bergen har betydd for Holberg, viser sig også i hans sans for
motsetningsforholdet mellem de to byer, Bergen og Kjøbenhavn, — et
motsetningsforhold han var helt klar over og som danner en av forutset-
ningene for hans satiriske diktning. Kjøbenhavn stod for Holberg som en
pedantisk by, Bergen som en levende. Først og fremst er det arbeidsom-
heten, fliden i Bergen han priser, flid var for Holberg alle dyders kardinal-
dyd, og den arbeidssomme bergenser som selv tok en hånd i hanke med
det tyngste arbeide, var ham et mønster på en god og flittig borger.

Mot disse jevne, borgerlige forhold i den lille by, hvor alle gikk til
fots og var enkelt og tarvelig klædd, blev Kjøbenhavn ham komisk med
sine storby-nykker, med sine motepåfund, sine dagdrivere, sine vogner og
bærestoler, — og sine elendige gater. Men selv om han aldri kom til å
føle sig helt hjemme i Kjøbenhavn, alltid var den fremmede og alltid stod
i stridsforhold til byen, — han har allikevel ikke for noen pris villet bytte
den større by med den mindre selv om han kunde; hans kjærlighet til
Bergen var kjærlighet på avstand.

Det nasjonale preg som stempler Holbergs historiske forfatterskap, er
Bergens-preget. Han fortsatte i den ånd den humanistiske bergenskrets fra
Absalon Pederssøns tid hadde vakt og som fra den tid hadde preget den
nasjonale historieskrivning. Det gjelder ikke alene hans syn på fremmed-
åket i Bergen, men også på forholdet mellem Danmark og Norge. Det er
i Bergenskretsens ånd, men skjerpet, det sterke utbrudd om forholdet mel-
lem norsk og dansk handel og økonomi i «Danmarks og Norges Beskri-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:17:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/2/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free