- Project Runeberg -  Gogol och djäfvulen : en studie /
109

(1909) [MARC] Author: Dmitrij Merezjkovskij Translator: Ellen S. Wester - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senare delen. Lifvet och Religionen - IX

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

109

personlighets återspegling i Gogols uppfattning. I fader
Matfejs hela väsen finns icke blott ingenting påfallande
genialiskt utan ingenting originellt, ja nästan ingenting
personligt. Men just i denna frånvaro af allt
personligt låg hans förnämsta styrka, hemligheten af hans
makt. Fader Matfej är för Gogol icke en människa
utan endast präst, men därför också präst i ordets
fullaste betydelse. Människan med sina personliga
särdrag har liksom helt uppslukats af det opersonligt
prästerliga. Fader Matfej är för Gogol den renaste
representanten för den renaste ortodoxien. Han
åtminstone har icke omtolkat den, icke färgat den med sin
personlighets färg. Som genom ett fullkomligt
genomskinligt, hvitt glas kan man genom fader Matfejs
personlighet eller rättare hans opersonlighet blicka ända
till botten af den äkta historiska och nationella
kristendomen: sådan var den och sådan är den, icke i ord
utan i handling, ty denne bypop var framför allt en
handlingens man. Hans kristendom är icke en ordens
och abstraktionernas kristendom utan en lifvets och
gärningens. Andra tala om hvad de göra, han gör
hvad han talar om. Och icke af sig själf talar han,
ingenting eget lägger han till; hvad han fått af kyrkan
det håller han sig till. 1 olikhet med andra mera
»tidsenliga och upplysta» tolkare af traditionerna går han
ej in på några eftergifter, några försåtliga
kompromisser med den försåtliga tidsanden. Han representerar
för Gogol ortodoxien i dess orubbliga fasthet. Detta
platta och färglösa musjikansikte är hela ryska kyrkans,
hela den österländska katolicismens anlete. Ur fader
Matfejs stämma talar »de 1847 årens historiska
kristendom» ren och obemängd. Fader Matfej är hel; Gogol
är splittrad. Som en fast kil i ett spjälkadt träd
inträngde denna fader Matfejs enhet i Gogols splittrade
väsen och sönderbröt det alldeles. Genom att fördjupa
sig i de stora kyrkofäderna Krysostomus, Basilius,
Efraim, Sirin, Johannes Ljestvischnik kunde Gogol
kontrollera fader Matfej och öfvertyga sig om hans
fullkomliga anslutning till dessa kyrkans stöttepelare.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:19:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dsmgogol/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free